Видання друге, перероблене та доповнене
Бережна Т. М.
„Музика”, частина 3
Навчальний посібник
для майбутніх учителів початкової школи
в трьох частинах
Навчальний посібник для студентів педагогічних вищих навчальних закладів І – ІІ рівнів акредитації.
Для спеціальностей: 5.010102, 6.010100 Початкове навчання.
Автор-упорядник Бережна Т. М., Донецьк: Донецький педагогічний коледж 2006 – 164 с.
Навчальний посібник розроблено відповідно до Програми з музичного інструменту – фортепіано – Донецького педагогічного коледжу, Програми „Музичний інструмент”, Програми „Музика” О. Я. Ростовського і Програми „Музика” А. Т. Авдієвського.
Посібник укладено з метою підготовки майбутніх учителів до їх практичної роботи.
Рекомендовано студентам шкільного відділення і викладачам гри на музичному інструменті.
Рецензенти: Шевченко О. В., завідувач музичного відділення Донецького педагогічного коледжу, викладач вищої кваліфікаційної категорії, „викладач-методист”.
Рогова М. В., голова предметно-циклової комісії фортепіано Донецького педагогічного коледжу, викладач вищої кваліфікаційної категорії.
Громова Н. О., викладач вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист музики та методики музичного виховання.
Розглянуто на засіданні методичної ради коледжу. Протокол № 3 від 06.02.2006.
Бережна Тамара Миколаївна, 2006 р.
Донецький педагогічний коледж
Щоб полюбити музику, треба перш за все її слухати...
треба виховувати свій смак на кращих зразках музичної класики,
на кращих творах сучасних композиторів, поступово ідучи
від найдоступнішого до складного і глибокого.
Дм. Шостакович
Передмова
Головна мета діяльності вчителя музики – формування у школярів музичної культури як важливої і невід'ємної частини їхньої духовної культури.
Шкільні програми враховують сучасні вимоги до навчального процесу. На основі формування музичного сприйняття вчитель має розвивати творчі здібності учнів, виховувати в них музичний смак, художні смаки, вчити розмірковувати про почуту музику, робити самостійні висновки і узагальнення.
Опора та три основні типи музики – пісню, танець, марш – дає можливість поєднати велике музичне мистецтво з музичними заняттями в школі, забезпечити тісний зв’язок цих занять із повсякденним життям школярів, зробити процес навчання емоційно привабливим і захоплюючим.
Важливою особливістю програм „Музика” є їхня тематична побудова, яка відображає основні закономірності й функції музичного мистецтва. Кожен семестр навчального року має свої теми, які, послідовно поглиблюючись, розвиваються від уроку до уроку. Між семестрами та між усіма роками навчання також забезпечується внутрішня послідовність.
ТЕМАТИЧНА ПОБУДОВА ПРОГРАМИ О. Я. РОСТОВСЬКОГО
| 1 клас |
1 семестр | Які почуття передає музика Про що розповідає музика |
2 семестр | Як розповідає музика Про що і як розповідає музика |
| 2 клас |
1 семестр | Три типи музики – пісня, танець, марш Про що говорить музика |
2 семестр | Куди ведуть нас пісня, танець, марш Що таке музична мова |
| 3 клас |
1 семестр | Пісня, танець, марш переростають у пісенність, танцювальність, маршовість. Інтонація |
2 семестр | Розвиток музики Будова (форми) музики |
| 4 клас |
1 семестр | Музика мого народу |
2 семестр | Між музикою мого народу і музикою інших народів немає непереборних меж |
ТЕМАТИЧНА ПОБУДОВА ПРОГРАМИ А. Т. АВДІЄВСЬКОГО
| 1 клас Музика і ти |
1 семестр | Перші музичні спогади Які почуття викликає музика |
2 семестр | Про що розповідає музика Твої улюблені герої |
| 2 клас Як розуміє красу музики твій народ |
1 семестр | Скоромовки, народні дитячі ігри й танці Календарні пісні (осінні, зимові) |
2 семестр | Народні музичні інструменти України Весняні, купальські календарні пісні |
| 3 клас Народні пісні – джерело професійної музики |
1 семестр | Народні пісні в творчості композиторів-класиків Народні пісні в обробці сучасних композиторів |
2 семестр | Народні пісні українського, російського та білоруського народів Музика, що виражає любов до рідного краю, до людей праці |
| 4 клас Синтез мистецтв |
1 семестр | Музика і література Музика і дитячий театр |
2 семестр | Музика і живопис Музика і кіно |
Підпорядкування матеріалу уроку основній темі створює можливість для вчителя вільно змінювати один твір іншим з аналогічними художньо-педагогічними якостями. Кожен твір, що звучить у класі, має бути художнім і захоплюючим для дітей, педагогічно доцільним, щоб робота над ним вводила школярів у світ глибоких почуттів і роздумів: про добро і зло, прекрасне і потворне тощо.
Перед слуханням музичного твору необхідно підготувати учнів до сприймання в цілому та до визначення його характеру. Під час слухання музики вчитель повинен спостерігати, як учні її сприймають. Вміння сприймати музику не виникне саме собою. Його необхідно розвивати за допомогою активного музикування і систематичного прослуховування музичних творів.
Велике значення мають пояснення вчителя до твору, які допомагають сприйняти цей твір, роблять його сприйняття яскравішим і глибшим.
Необхідно привчити учнів слухати музику у цілковитій тиші. Уміння слухати музику, зберігати цілковиту тишу має велике виховне значення – воно виховує в дітей витримку, привчає їх поважати виконавця та слухачів.
Слухаючи музику, учні знайомляться з кращими зразками народної і класичної музики, яскравими творами сучасних композиторів.
ПОСЛІДОВНІСТЬ
На початку збірки розташовані українські народні пісні. Ті пісні, назви котрих зустрічаються у Програмах, для кращого зрозуміння характеру і змісту, запропоновані з текстами.
Далі розташовані українські народні пісні по мірі зростання труднощів їх виконання. Крім використання в школі, вони дуже підійдуть для читання з листа.
Потім розміщені колискові, марші, танці.
Далі – твори зарубіжних і українських композиторів.
І наприкінці – популярна музика і музика з кінофільмів.
До збірки увійшли найбільш прості за фактурою твори, чимало – спрощені автором. Окремі твори запропоновані в декількох варіантах, що надає можливості вибору.
Створення цього видання покликане інтересом студентів до музичних творів, які включено до Програм.
Т. Бережна
ЗМІСТ
- Передмова
- Тематична побудова Програм О. Я. Ростовського і А. Т. Авдієвського
- Слухання музики
- Українська народна пісня „Гречаники”
- Українська народна пісня „Гречаники”
- Українська народна пісня „Дощик”
- Українська народна пісня „Дощик” Обр. Т. Бережної
- Українська народна пісня „І шумить, і гуде” Обр. Т. Бережної
- Українська народна пісня „І шумить, і гуде” Обр. М. Любарського
- Українська народна пісня „І шумить, і гуде” Обр. Я. Степового
- Українська народна пісня „Лугом іду” Обр. Т. Бережної
- Українська народна пісня „Ой за гаєм, гаєм”
- Українська народна пісня „Ой за гаєм, гаєм” Обр. Я. Степового
- Українська народна пісня „Ой за гаєм, гаєм” Обр. Т. Бережної
- Українська народна пісня „Ой ти, дівчино”
- Українська народна пісня „Два півники”
- Українська народна пісня „Ой, джигуне, джигуне”
- Українська народна пісня „Дударик”
- Українська народна пісня „Реве та стогне Дніпр широкий”
- Українська народна пісня „Лисичка”
- Українська народна пісня „Зайчик та лисичка”
- Українська народна пісня
- Українська народна пісня „Сонце низенько”
- Українська народна пісня „Журавель”
- Українська народна пісня
- Українська народна пісня
- Українська народна пісня „За селом, за селом”
- Українська народна пісня „Курочка”
- Українська народна пісня „Йде дощ”
- Українська народна пісня „Їхав козак на війноньку”
- Українська народна пісня „Женчичок-бренчичок”
- Українська народна пісня „На горі, на горі”
- Українська народна пісня „Ой, лопнув обруч”
- Ю. Весняк „Колискова”
- Я. Степовий „Колискова”
- Я. Степовий „Колискова”
- Я. Степовий „Колискова”
- Я. Степовий „Колискова” Спрощення Т. Бережної
- Г. Свиридов „Колискова пісенька”
- У. Гаджибеков „Марш”
- І. Беркович ”Марш”
- „Марш” К. Лонгшамп-Друшкевичова
- „Марш” О. Гєталова
- Ю.Левітін ”Марш”
- Є. Юцевич „Марш”
- Д. Шостакович „Марш”
- Ж. Бізе „Марш тореадора” Спрощення Т. Бережної
- М. Блантер „Футбольний марш” Спрощення Т. Бережної
- Л. Колодуб „Аркан”
- Український народний танець „Аркан”
- Білоруська народна пісня „Бульба”
- Білоруська народна пісня „Бульба”
- Д. Львов-Компанієць „Бульба”
- Український народний танець Обробка Б. Поліводи
- Російський танець з школи А. Роулі
- Російський танець Обробка І. Королькової
- Менует Й. Гайдн
- Мазурка В. Волков
- Краков'як К. Лонгшамп-Друшкевичова
- Тарантела. З школи А. Роулі
- Ю. Весняк „Вальс”
- Естонська народна мелодія „Мамін вальс”
- М. Фогель „Вальс”
- В. Кессельман „Маленький вальс”
- В. Волков „Вальс”
- П. Чайковський Вальс з балету „Спляча красуня” Спрощення Т. Бережної
- „Маленький вальс” З школи А. Роулі
- „Вальсик” Н. Торопова
- „Вальс-мюзет” С. Алєрм
- „Вальс” Н. Торопова
- „Вальс фігуристів” Е. Вальдтойфель
- „Вальс” М. Михайлова
- Т. Бережна „Вальс”
- Т. Бережна „Вальс”
- І. Кишко Спрощення Т. Бережної „Гопак”
- Український народний танець „Гопак”
- Український народний танець „Гопачок”
- К. Стеценко „Гопак”
- М. Мусоргський Гопак з опери „Сорочинський ярмарок”
- Ю. Щуровський „Козачок”
- Український народний танець „Козачок”
- Е. Арро „Козачок”
- Український народний танець „Козачок” Обр. Т. Бережної
- Ю.Весняк „Козачий танець”
- Т. Шаверзашвілі „Лезгінка”
- Український народний танець „Метелиця”
- Л. Власова „Метелиця”
- Білоруська полька „Янка”
- „Янка”. Білоруська полька Пер. С. Ляховицької
- „Полька” Ю. Весняк
- „Маленька полька” Л. Гарута
- „Полька” К. Лонгшамп-Друшкевичова
- „Маленька полька” Д. Кабалевський
- „Полька” Н. Торопова
- Полька („Мишка с куклой пляшут полечку” Дитяча пісня) М. Качурбіна
- „Полька” В. Волков
- „Дитяча полечка” Ю. Весняк
- „Полька” з хрестоматії пед. р-ру Г. Циганової
- „Новорічна полька” Ан. Александров
- Й. Бах „Волинка”
- Ю. Весняк „Волинка”
- Л. Бетховен „Українська пісня”
- Л. Бетховен „Бабак”
- Е. Гріг „Ранок”
- Е. Гріг, Спрощення Т. Бережної „Ранок”
- Е. Гріг „Ранок”
- К. Сен-Санс „Кури і півні”
- П. Чайковський „Хвороба ляльки”
- П. Чайковський „Старовинна французька пісенька”
- С. Прокоф‘єв „Базіка”
- С. Прокоф‘єв „Базіка”, Спрощення Т. Бережної
- С. Прокоф‘єв, Спрощення Т. Бережної Тема Петі з симфонічної казки „Петя і Вовк”
- Д. Кабалевський „Пустунка”
- Д. Кабалевський „Плакса”
- Д. Кабалевський „Злюка”
- Д. Кабалевський „Їжак”
- Д. Кабалевський „Труба і барабан”
- Д. Кабалевський „Впертий братик”
- Д. Кабалевський „Бойова пісенька”
- Д. Львов-Компанієць „Курчата”
- Ю. Щуровський „Мишеня”
- Ю. Щуровський „Черепаха Тортілла”
- Ю. Щуровський „Українська танцювальна”
- В. Волков „Сонячний зайчик”
- В. Д‘яченко „Олов‘яний солдатик”
- М. Блантер, Спрощення Т. Бережної „Катюша”
- „Дитячий блюз” Сл. і муз. Т. Гумессона
- „Поні-буги” Х.-Г. Хойман
- П. Хіл „Привітальна пісенька”
- П. Хіл „З днем народження”
- Р. Паулс „Колискова” з к/ф „Довга дорога в дюнах” Спрощення Т. Бережної
- М. Легран „Буду чекати на тебе” З к/ф „Шербургськи парасольки”
- Ф. Лей „Історія кохання” з к/ф „Історія кохання”
- Ф. Лей „Мелодія” (фрагмент) Спрощення Т. Бережної
- Автор невідомий „Канцона” варіант Б. Гребенщикова з к/ф „Асса”
- А. Петров „Мелодія” з к/ф” Службовий роман”
- І. Корнелюк „Місто, якого немає”
- І. Корнелюк, Спрощення Т. Бережної „Місто, якого немає”
- Р. Коччіанте „Прекрасна” з мюзикла „Собор Паризької Богоматері”
- „Пісенька-марш Барбоса” В. Ігнатьєв
- „Пісня про зайців” З кінофільму „Діамантова рука” А. Зацепін
ДОДАТОК ДО ЧАСТИНИ I. АНСАМБЛІ
- „Тонка горобина” Російська народна пісня
- „Мелодія” А. Рубінштейн
- „Ніч світла” Сл. М. Язикова Муз. М. Шишкіна
- „Старовинна французька пісенька” П. Чайковський
- „Золоті зерна кукурудзи” Г. Кінгстей
- „Коник” Сл. М. Носова муз. В. Шаїнського
- „Оранжеві буги” М. Шмітц
- „Маленький поїзд” Е. Градески
- „Тихо, як на сході сонця” Е. Ромберг
- „Морозиво” Е. Градески
- „Танець каченят” Російський текст Ю. Ентіна Муз. Т. Вернера
- „Пісня кота Леопольда” Сл. А. Хайта Муз. Б. Савельєва
Посібники можна придбати також в електронному форматі PDF. Розмір ІІІ частини – 87,7 МБ.
Розділ відгуків. Як залишити свій відгук
Щодо придбання посібників звертайтеся до автора-упорядника
По поводу приобретения пособий обращайтесь к автору-составителю
|