Денис Бережний

Школа співу
та акомпанементу на гітарі

Як завершити пісню гарно

2018.12.11

Пам’ятка учням про те, який акорд краще зіграти в кінці пісні, щоб досягти загальної милозвучності й ефекту «жирної крапки» або знака оклику наприкінці.

Засади такі:

  1. Зазвичай, за винятком особливих випадків, фінальним акордом має звучати тоніка тональності. Якщо пісня написана в декількох тональностях, останнім акордом граємо тоніку завершальної частини.
  2. Найвищим звуком акорду має бути його основний тон.
  3. Найнижчим звуком акорду має бути його основний бас.
  4. Баси нижче основного, якщо такі є, хоч і становлять звуки акорду, можна хіба що зачепити ненавмисно, тому що дивіться пункт 3.

Правою рукою ці акорди можна грати прийомами арпеджіато, або тремоло, або вдаром, або одночасним щипком залежно від характеру пісні.

Зі Смішних випадків і курйозів:

Арпеджіато — плавне зісковзування руки по струнах, коли звуки акорду беруться послідовно один за одним. Особливо ефектно цей прийом звучить у фіналі твору, про що я постійно нагадую учням. Ви можете чудово співати, грати, відчувати зал у процесі, але мляве, невиразне, затягнуте або, навспак, поспішне закінчення і — все зіпсовано. Навпаки, ви можете неідеально виконати сам твір, але якщо гарно й гучно закінчите, всі прокинуться і почнуть плескати.
Михасьо Скуратов добре зрозумів це правило, і якось під час виконання ним не найулюбленішої пісні чую ritenuto (уповільнення) і знайоме «брум» на тоніці вже після першого куплету.
— Михасю, що таке?
— Ну… Все.
— Співай далі.
Після приспіву така сама «ефектна» кода.
Загалом, скільки пісня мала частин, стільки разів Михасьо закінчував твір. Уже всім все було зрозуміло, але не менш смішно.

Позначення: Горизонтальні лінії — струни; вертикальні лінії — ладові поріжки; O — основний бас; X — струну не граємо; арабські цифри — пальці лівої руки.

Мінорні тональності

В тональності Am граємо акорд Am на 5-му ладі:

      V лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
  X|-------|-------|-------|
  O|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|

або

      V лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-------|-------|-----3-|
  O|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|

або

      V лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-----4-|
   |-----1-|-------|----3--|
  O|-----1-|-------|-------|

В тональності Dm граємо акорд Dm на 10-му ладі:

      X лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
  O|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|
  X|-------|-------|-------|

В тональності Em граємо або звичайний акорд Em відкритої позиції, або ось такий на 12-му ладі:

      XII лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
  X|-------|-------|-------|
  X|-------|-------|-------|
  O|-------|-------|-------|

Особливого ефекту на цім акорді можна досягти, якщо зіграти натуральні флажолети. Строго кажучи, натуральні чи штучні флажолети як ще один цікавий прийом у закінченнях пісень можна грати на будь-якому наведеному тут акорді. Але на Em, не відриваючись від співу, зробити це, мабуть, найлегше.

В тональності Bm (Hm) граємо акорд Bm (Hm) на 7-му ладі:

    VII лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-----4-|
   |-----1-|-------|----3--|
  O|-----1-|-------|-------|

Мажорні тональності

В тональності C граємо акорд C на 8-му ладі:

    VIII лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-----2-|-------|
   |-----1-|-------|-----4-|
   |-----1-|-------|----3--|
  O|-----1-|-------|-------|

В тональності G граємо акорд G відкритої позиції, але іноді краще такий на 3-му ладі:

    III лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-----2-|-------|
   |-----1-|-------|-----4-|
   |-----1-|-------|----3--|
  O|-----1-|-------|-------|

В тональності D граємо акорд D на 10-му ладі:

      X лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-------|-----2-|-------|
  O|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|
  X|-------|-------|-------|

В тональності A граємо акорд A на 5-му ладі:

      V лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-------|-----2-|-------|
  X|-------|-------|-------|
  O|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|

або

      V лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-------|-----2-|-------|
   |-------|-------|-----3-|
  O|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|

або

      V лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-----2-|-------|
   |-----1-|-------|-----4-|
   |-----1-|-------|----3--|
  O|-----1-|-------|-------|

В тональності F граємо звичайний акорд F на 1-му ладі або його спрощений варіант із малим баре:

   ||-----1-|-------|-------|
   ||-----1-|-------|-------|
   ||-----1-|-----2-|-------|
   ||-----1-|-------|-----4-|
   ||-----1-|-------|----3--|
  O||-----1-|-------|-------|

або

   ||-----1-|-------|-------|
   ||-----1-|-------|-------|
   ||-------|-----2-|-------|
  O||-------|-------|-----3-|
   ||-------|-------|-------|
  X||-------|-------|-------|

В тональності E граємо або звичайний акорд E відкритої позиції, або ось такий на 12-му ладі:

      XII лад
   |-----1-|-------|-------|
   |-----1-|-------|-------|
   |-------|-----2-|-------|
  X|-------|-------|-------|
  X|-------|-------|-------|
  O|-------|-------|-------|

Чи треба завжди закінчувати саме так? Ні. Іноді хочеться не дзвеніти нагорі, а навпаки виділити глибину низів. Тоді граємо прості акорди перших ладів, підкреслюючи, акцентуючи основний тон — в Am і A це 5-та і 3-тя струна; в Dm і D — 4-та і 2-га; в C — 5-та і 2-га; в Em і E — 6-та, 4-та і 1-ша тощо. Це можна зробити, наприклад, щипком-дужкою — одночасним щипком баса вниз, верхньої струни вгору.

Ще про важливість закінчень. Зі спогадів співака Ю. Богатикова та директора-організатора О. С. Чернишова про спільні концерти з А. Пугачовою: «Ось виходив Богатиков. Ріденькі оплески. Залишав — грім оплесків. Виходила Алка [Пугачова]. Великі оплески були. А залишала — ніяк. Тому що, хоч вона і може що завгодно робити з публікою, це ясно, але була стиснута фонограмою. А тоді фонограми писали на затихання, на затихання… А для успіху, для народу затихання — це труба. Там треба крапку таку, як цвях забити».

Відеоілюстрація: Приклад закінчення в тональності Am. У коді також можна побачити наведені тут на сторінці акорди D і Dm на 10-му ладі.

Я живу (Д. Бережний – Ю. Арабов)


Уроки співу? Вокалу? Або уроки гри на гітарі? Чому важливо вчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно. Хто і де навчає цього. Як не помилитися у виборі викладача. Плюси і мінуси навчання в музичній школі. Як не потрапити в пастку відеошкіл. Відео-уроки, персональні уроки або дистанційні уроки скайпом онлайн — що краще? Відповіді тут:
Школа співу та акомпанементу на гітарі
Дивіться також:
Гітара + Вокал. Учимося через Skype;
Про «правильні» схеми акордів;
Схеми акордів для шульг;
Як навчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно;
Колекція гітарних боїв;
Схеми гітарних боїв;
Таблиці тональностей для підбирання і транспонування пісень;
Універсальна таблиця акордів. Побудова та аплікатури;
Універсальні схеми розташування ступенів тональностей на грифі гітари;
Розташування нот на грифі гітари;
«Постановка голосу» Електронний навчальний посібник для самопідготовки студентів;
Табулатури, акорди, ноти й відеорозбори на замовлення;
Будова гітари. Інтерактивний додаток;
Заохота без криків і оцінок;
З досвіду роботи з обдарованими учнями;
Про деякі особливості й відмінності школи;
Смішні випадки й курйози з моєї музичної та педагогічної практики

© Денис Миколайович Бережний, denysberezhnyi.com.ua