Денис Бережний

Школа співу
та акомпанементу на гітарі

Таблиці тональностей
для підбирання і транспонування пісень

2013.01.11

Нині є декілька комп’ютерних програм для транспонування (перенесення тональності) пісень. Юні співаки й гітаристи послуговуються ними неохоче, і це не дивно. Гітарний акомпанемент не математична наука. Буває, що в пісні в тональності Dm на п’ятому ступені краще звучить A7, але в тій же пісні в тональності Am домінантсептакорд у відкритій позиції звучить або різко, або невиразно, або збиває з вокального інтонування. Програма для транспонування в цьому разі не візьме до уваги особливості обернення акорду й не запропонує благозвучну домінанту E. Тож при транспонуванні краще не покладатися на програми, що діють механічно, а думати самому. Так роблять досвідчені музиканти, тримаючи правила транспонування в голові. Правила не складні, засвоюємо ми їх на уроках, а запам’ятати їх допомагають кілька опорних сигналів, що я їх тут розміщую. До речі, мені, який навчався за методикою своїх земляків Віктора Федоровича Шаталова та Майї Семенівни Винокур, система опорних сигналів: схем, таблиць, графіків, ефективно допомагає все життя.

Також ці таблиці тональностей зручно використовувати як для підбирання пісень на слух, так і для написання власних пісень. Вони допомагають зорієнтуватися в тональності й тональних функціях, виключити з підбору непотрібні акорди. Вибирати знадобиться не з багатьох тисяч акордів, котрі можна взяти на гітарі, а лише з семи основних. Звісно, йдеться про нескладну, популярну музику. Взагалі ж у музиці можливо все, і талановитий композитор постарається уникнути заяложених послідовностей, вийти за межі семи ступенів. Але поки що частіше трапляється так, що чим більша кількість слухачів вокального твору, тим менше він має акордів. Проте навіть управні музиканти зберігають у пам’яті знання у вигляді таких структурованих таблиць.

МІНОРНІ ТОНАЛЬНОСТІ

I
t
тоніка
II III IV
s
субдомінанта
V
d
домінанта
VI VII
Am
A7
A
B7 (H7) C Dm
[D]
[D7]
E
Em
E7
F G
G7
Em
E
E7
F#7
F#
G Am
[A]
[A7]
B7 (H7)
Bm (Hm)
B (H)
C D
D7
Dm
D7
D
E
E7
F Gm
[G]
[G7]
A7
Am
A
Bb (B) C
C7
Bm (Hm)
B7 (H7)
B (H)
C#7 D Em
[E]
[E7]
F#
F#m
F#7
G A
A7
Поширені послідовності акордів:
t-s-d-t / t-d-t / II-d-t / III-VII / VII-III / Tdur-s / Tdur-s-VII-III-VI-s-d-t

dur – (від латинського durus) те саме, що мажор

МАЖОРНІ ТОНАЛЬНОСТІ

I
T
тоніка
II III IV
S
субдомінанта
V
D
домінанта
VI VII
C
C7
Dm
[D]
Em
E
F G
G7
Am
A
B7 (H7)
G
G7
Am
[A]
Bm (Hm)
B7 (H7)
C D
D7
Em
E
F#
F#7
F
F7
Gm
[G]
Am
A7
Bb (B) C
C7
Dm
D
E
E7
D
D7
Em
[E]
F#m
F#
G A7
A
Bm (Hm)
B (H)
C#
C#7
A
A7
Bm (Hm)
[B7] (H7)
C#m
C#7
D E
E7
F#m
F#
G#
G#7

Решту тональностей можна побудувати аналогічно, за допомогою такої пам’ятки.

Мінорні гами будуються за принципом:
тон, півтон, два тони, півтон, два тони
1 — ½ — 1 — 1 — ½ — 1 — 1
Мажорні гами будуються за принципом:
тон, тон, півтон, три тони, півтон
1 — 1 — ½ — 1 — 1 — 1 — ½

Дубль-дієзи і дубль-бемолі не використовувати.

Приклад: Побудуємо тональність G#m

1. Пишемо літерні позначення звуків. Пригадаємо послідовність нот: до, ре, мі, фа, соль, ля, сі, (кішка їхала в таксі), і побудуємо цю ж послідовність, тільки від ноти соль (G) і по колу: соль, ля, сі, до, ре, мі, фа.

I
t
тоніка
II III IV
s
субдомінанта
V
d
домінанта
VI VII
G A B (H) C D E F

2. Додаємо ладові відмінності, за аналогією з уже відомими нам мінорними тональностями. Субдомінанта зазвичай мінорна, але можуть бути варіанти. Домінанта може бути будь-яка, але на перше місце ставимо поки мажорну. Тоніка — зрозуміло, що мінорна, але може змінитися — перетворитися на мажор і сама стати домінантою до власної субдомінанти. Решта ступенів мажорні, а II й VII часто можуть бути септакордами на основі мажору.

I
t
тоніка
II III IV
s
субдомінанта
V
d
домінанта
VI VII
Gm
G
G7
A7 B (H) Cm
[C]
[C7]
D
Dm
D7
E F
F7

3. Мабуть, найважче в обчисленні — додаємо знаки альтерації. Для цього відраховуємо інтервали між звуками за принципом мінорної гами: від соль-дієз до ля — півтон, а має бути тон — пишемо ля-дієз. Від ля-дієз до сі — півтон, і має бути півтон — залишаємо сі. Від сі до до — півтон, а має бути тон — пишемо до-дієз тощо.

I
t
тоніка
II III IV
s
субдомінанта
V
d
домінанта
VI VII
G#m
G#
G#7
A#7 B (H) C#m
[C#]
[C#7]
D#
D#m
D#7
E F#
F#7

Відеоілюстрація:
Декому може здатися: ну навіщо мені тональність G#m? Каподастр на 4-й лад та й годі. Аж ні! Ось вам, наприклад, пісня, що починається у тональності C#m, яку теж нібито можна було б грати з каподастром на 4-му, але потім — бац! модуляція у Dm, і ми розуміємо, що все краще звучить саме на відкритих струнах. Тож при нагоді треба знатися і на таких тональностях.

Бриндуша (Д. Бережний – М. Вінграновський)


Обчислення знаків тональності за допомогою гам зрозуміло, наочно і в результаті більш практично, ніж обчислення по черзі появи діезів і бемолів. Знаєте, чому? Мажорна й мінорна гами завжди напохваті: ось До мажор, ось ля мінор на вашій гітарі. Можна побачити послідовність інтервалів і побудувати аналогічні від будь-якої ноти. Система ж «фа-до-соль-ре-ля-мі-сі», «останній дієз на ноту нижче тоніки» і таке інше потребує більшого запам’ятовування правил, винятків до них, непростих обчислень ключових знаків мінорних тональностей. Спробуйте, наприклад, визначити знаки альтерації в тональностях соль-бемоль мінор чи Соль-дієз мажор. При обчисленні за допомогою гам одразу видно, що ці тональності для запису не використовуються. Зважаючи, що працювати треба з широким колом різних людей, які бажають співати й акомпанувати, про вбгання ними безлічі правил у голову годі й говорити. З цієї ж причини в таблицях тональностей я випустив деякі позначення, зокрема, що III і VI ступені це медіанта (m) і субмедіанта (sm). А найстаранніші та неліниві учні, звичайно, підуть далі й дізнаються, що…

Вважається, що всього тональностей 24, а не 30, через енгармонічну рівність (збіг):
Енгармонічно рівні мінорні тональності:
G#m = Abm, соль-дієз мінор і ля-бемоль мінор
D#m = Ebm, ре-дієз мінор і мі-бемоль мінор
A#m = Bbm (Bm), ля-дієз мінор і сі-бемоль мінор
Енгармонічно рівні мажорні тональності:
B (H) = Cb, Сі мажор і До-бемоль мажор
F# = Gb, Фа-дієз мажор і Соль-бемоль мажор
C# = Db, До-дієз мажор і Ре-бемоль мажор
30 − 6 = 24

Уроки співу? Вокалу? Або уроки гри на гітарі? Чому важливо вчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно. Хто і де навчає цього. Як не помилитися у виборі викладача. Плюси і мінуси навчання в музичній школі. Як не потрапити в пастку відеошкіл. Відеоуроки, персональні уроки або дистанційні уроки скайпом онлайн — що краще? Відповіді тут:
Школа співу та акомпанементу на гітарі
Дивіться також:
Гітара + Вокал. Учимося через Skype;
Про «правильні» схеми акордів;
Схеми акордів для шульг;
Як навчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно;
Колекція гітарних боїв;
Схеми гітарних боїв;
Універсальна таблиця акордів. Побудова та аплікатури;
Універсальні схеми розташування ступенів тональностей на грифі гітари;
Розташування нот на грифі гітари;
Як завершити пісню гарно;
«Постановка голосу» Електронний навчальний посібник для самопідготовки студентів;
Табулатури, акорди, ноти й відеорозбори на замовлення;
Будова гітари. Інтерактивний додаток;
Заохота без криків і оцінок;
З досвіду роботи з обдарованими учнями;
Про деякі особливості й відмінності школи;
Смішні випадки й курйози з моєї музичної та педагогічної практики

© Денис Миколайович Бережний, denysberezhnyi.com.ua