Денис Бережний

Школа співу
та акомпанементу на гітарі

Таблиці тональностей
для підбирання і транспонування пісень

2013.01.11

Нині існує декілька комп’ютерних програм для транспонування (перенесення тональності) пісень. Юні співаки й гітаристи послуговуються ними неохоче, і це не дивно. Гітарний акомпанемент не математична наука. Буває, що в пісні в тональності Dm на п’ятому ступені краще звучить A7, але в тій же пісні в тональності Am домінантсептакорд у відкритій позиції звучить або різко, або невиразно, або збиває з вокального інтонування. Програма для транспонування в цьому разі не візьме до уваги особливості обернення акорду й не запропонує благозвучну домінанту E. Тож при транспонуванні краще не покладатися на програми, що діють механічно, а думати самому. Так роблять досвідчені музиканти, тримаючи правила транспонування в голові. Правила не складні, засвоюємо ми їх на уроках, а запам’ятати їх допомагають кілька опорних сигналів, що я їх тут розміщую. До речі, мені, який навчався за методикою своїх земляків Віктора Федоровича Шаталова та Майї Семенівни Винокур, система опорних сигналів: схем, таблиць, графіків, ефективно допомагає все життя.

Також ці таблиці тональностей зручно використовувати як для підбирання пісень на слух, так і для написання власних пісень. Вони допомагають зорієнтуватися в тональності й тональних функціях, виключити з підбору непотрібні акорди. Вибирати знадобиться не з багатьох тисяч акордів, котрі можна взяти на гітарі, а лише з семи основних. Звісно, йдеться про нескладну, популярну музику. Взагалі ж у музиці можливо все, і талановитий композитор постарається уникнути заяложених послідовностей, вийти за межі семи ступенів. Але поки частіше трапляється так, що чим більше кількість слухачів у вокального твору, тим менше в ньому акордів. Проте, навіть управні музиканти зберігають у пам’яті знання у вигляді таких структурованих таблиць.

МІНОРНІ ТОНАЛЬНОСТІ

I
t
тоніка
II III IV
s
субдомінанта
V
d
домінанта
VI VII
Am
A7
A
H7 C Dm
(D)
(D7)
E
Em
E7
F G
G7
Em
E
E7
F#7
F#
G Am
(A)
(A7)
H7
Hm
H
C D
D7
Dm
D7
D
E
E7
F Gm
(G)
(G7)
A7
Am
A
B C
C7
Hm
H7
H
C#7 D Em
(E)
(E7)
F#
F#m
F#7
G A
A7
Поширені послідовності акордів:
t-s-d-t / t-d-t / II-d-t / III-VII / VII-III / Tdur-s / Tdur-s-VII-III-VI-s-d-t

dur – (від латинського durus) те саме, що мажор

МАЖОРНІ ТОНАЛЬНОСТІ

I
T
тоніка
II III IV
S
субдомінанта
V
D
домінанта
VI VII
C
C7
Dm
(D)
Em
E
F G
G7
Am
A
H7
G
G7
Am
(A)
Hm
H7
C D
D7
Em
E
F#
F#7
F
F7
Gm
(G)
Am
A7
B C
C7
Dm
D
E
E7
D
D7
Em
(E)
F#m
F#
G A7
A
Hm
H
C#
C#7
A
A7
Hm
(H7)
C#m
C#7
D E
E7
F#m
F#
G#
G#7

Решту тональностей можна побудувати аналогічно, за допомогою такої пам’ятки.

Мінорні гами будуються за принципом:
тон, півтон, два тони, півтон, два тони
1 — ½ — 1 — 1 — ½ — 1 — 1
Мажорні гами будуються за принципом:
тон, тон, півтон, три тони, півтон
1 — 1 — ½ — 1 — 1 — 1 — ½

Дубль-дієзи і дубль-бемолі не використовувати.

Приклад: Побудуємо тональність G#m

1. Пишемо літерні позначення звуків. Пригадаємо послідовність нот: до, ре, мі, фа, соль, ля, сі, (кішка їхала в таксі), і побудуємо цю ж послідовність, тільки від ноти соль (G) і по колу: соль, ля, сі, до, ре, мі, фа.

I
t
тоніка
II III IV
s
субдомінанта
V
d
домінанта
VI VII
G A H C D E F

2. Додаємо ладові відмінності, за аналогією з уже відомими нам мінорними тональностями. Субдомінанта зазвичай мінорна, але можуть бути варіанти. Домінанта може бути будь-яка, але на перше місце ставимо поки мажорну. Тоніка — зрозуміло, що мінорна, але може змінитися — перетворитися на мажор і сама стати домінантою до власної субдомінанти. Решта ступенів мажорні, а II й VII часто можуть бути септакордами на основі мажору.

I
t
тоніка
II III IV
s
субдомінанта
V
d
домінанта
VI VII
Gm
G
G7
A7 H Cm
(C)
(C7)
D
Dm
D7
E F
F7

3. Мабуть, найважче в обчисленні — додаємо знаки альтерації. Для цього відраховуємо інтервали між звуками за принципом мінорної гами: від соль-дієз до ля — півтон, а має бути тон — пишемо ля-дієз. Від ля-дієз до сі — півтон, і має бути півтон — залишаємо сі. Від сі до до — півтон, а має бути тон — пишемо до-дієз тощо.

I
t
тоніка
II III IV
s
субдомінанта
V
d
домінанта
VI VII
G#m
G#
G#7
A#7 H C#m
(C#)
(C#7)
D#
D#m
D#7
E F#
F#7

Обчислення знаків тональності за допомогою гам зрозуміло, наочно і в результаті більш практично, ніж обчислення по черзі появи діезів і бемолів. Знаєте, чому? Мажорна й мінорна гами завжди під рукою: ось До мажор, ось ля мінор на вашій гітарі. Можна побачити послідовність інтервалів і побудувати аналогічні від будь-якої ноти. Система ж «фа-до-соль-ре-ля-мі-сі», «останній дієз на ноту нижче тоніки» і таке інше вимагає більшого запам’ятовування правил, винятків до них, непростих обчислень ключових знаків мінорних тональностей. Спробуйте, наприклад, визначити знаки альтерації в тональностях соль-бемоль мінор чи Соль-дієз мажор. При обчисленні за допомогою гам одразу видно, що ці тональності для запису не використовуються. Зважаючи, що працювати треба з широким колом різних людей, які бажають співати й акомпанувати, про запам’ятовування ними безлічі правил годі й говорити. З цієї ж причини в таблицях тональностей я випустив деякі позначення, зокрема, що III і VI ступені це медіанта (m) і субмедіанта (sm). А найстаранніші та неліниві учні, звичайно, підуть далі й дізнаються, що…

Вважається, що всього тональностей 24, а не 30, через енгармонічну рівність (збіг):
Енгармонічно рівні мінорні тональності:
G#m = Abm, соль-дієз мінор і ля-бемоль мінор
D#m = Ebm, ре-дієз мінор і мі-бемоль мінор
A#m = Bm, ля-дієз мінор і сі-бемоль мінор
Енгармонічно рівні мажорні тональності:
H = Cb, Сі мажор і До-бемоль мажор
F# = Gb, Фа-дієз мажор і Соль-бемоль мажор
C# = Db, До-дієз мажор і Ре-бемоль мажор
30 − 6 = 24

Уроки співу? Вокалу? Або уроки гри на гітарі? Чому важливо вчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно. Хто і де навчає цього. Як не помилитися у виборі викладача. Плюси і мінуси навчання в музичній школі. Як не потрапити в пастку відеошкіл. Відео-уроки, персональні уроки або дистанційні уроки по скайпу онлайн — що краще? Відповіді тут:
Школа співу та акомпанементу на гітарі
Дивіться також:
Гітара + Вокал. Учимося по Skype;
Про «правильні» схеми акордів;
Схеми акордів для шульг;
Як навчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно;
Колекція гітарних боїв;
Схеми гітарних боїв;
Універсальна таблиця акордів. Побудова та аплікатури;
Розташування нот на грифі гітари;
«Постановка голосу» Електронний навчальний посібник для самопідготовки студентів;
Табулатури, акорди, ноти й відеорозбори на замовлення;
Будова гітари. Інтерактивний додаток;
Смішні випадки й курйози з моєї музичної та педагогічної практики

© Денис Миколайович Бережний, denysberezhnyi.com.ua