Денис Бережний

Школа співу
та акомпанементу на гітарі

Про «правильні» схеми акордів

2011.08.21

Проводячи уроки через Skype, не знайшов гарних наочних посібників. Усі 90-ті роки я використовував ручку й зошит. Знання виникали для учня «з нічого», під рукою вчителя на чистому аркуші. Це було краще, ніж побачити готову ілюстрацію, хоча й мало не такий акуратний вигляд. Тепер і в класичному, і в дистанційному навчанні зручніші готові рисунки і схеми. Оскільки таких, що мені потрібні, ніде не було, зробив сам. Вони мають характерні особливості й відзнаки, тому даю їх тут із поясненнями.

Перший урок гри на гітарі: Гриф і пальці (схематичні рисунки)

Спільним пріоритетом до всіх схем я ставив стислість. Нічого зайвого. Не треба засмічувати голову учневі поки що не потрібними відомостями — решту засвоїть згодом.

Басові струни товщі за інших, як і насправді, щоб учень одразу зорієнтувався і звик до переверненого положення схем. Іноді ладові поріжки називають ладами. Щоб не виникало плутанини, я розділив ці назви, крім того ладові поріжки в мене просто поріжки. «Палець ближче до поріжка, але не на ньому». Про нюанси повідомимо учневі пізніше.

Про те, що 4, 5, 6-та струни називаються басами й чому, говоримо відразу, про те, що інші — це голоси або дисканти, потім. Інформація про баси на цьому етапі більш доречна. Так само поки що можна діяти з інформацією про мізинець правої руки «e» або «c», та великий палець лівої «T». Цікавість задовольняємо, але в схеми не вносимо.

Звичайний перший урок. Рисую смішну долоньку — пальчики-півкола. «Це чия долонька? Визначимо методом виключення. На мою (дивлюся на свою долоню) начебто не схожа, отже це твоя». Підписую: «Ліва рука Сонечки». Сонечка сміється. «У нормальних людей на руці скільки пальців?» — «П’ять». — «А в гітаристів чотири. Ненормальні — музику люблять…»

При такому схематичному зображенні рук, як на рисунку, добре видно і черговість пальців лівої руки, і позначення пальців правої, які можна запам’ятати одним словом pima.

Схеми акордів: Am E Dm Em

Схеми акордів — це саме схеми (чи сітки), а не таблиці. Тому що словосполучення «таблиця акордів» зустрінеться потім щонайменше двічі: у таблицях тональностей і таблиці аплікатур. Кружечки з цифрами нарисовано саме там, де має стояти палець, — те, чого я не знайшов у інших схемах. Поруч із літерним позначенням акорду нотна назва з урахуванням правила музичної теорії: мажор із великої літери, мінор із маленької. Потім так простіше буде прив’язати латинську літеру до ноти, і навпаки. Крім того, учень одразу чує музичні терміни мажор-мінор, з якими матиме справу постійно. Проте при роботі над піснею краще вимовляти вголос літерні позначення через їхню стислість. Повну назву говорити просто ніколи.

Схеми акордів: C G7 G

Система басів. У знайдених мною схемах її нема, що мене геть не вдовольнило. Я обов’язково вказую в схемі основний бас акорду (білий кружечок чи буква О — Основний) і додатковий бас (дод.). Щодо останнього, іноді цей бас називають змінним, в англомовній традиції — альтернативним (alternate bass, для англомовних учнів я пишу alt., однак те, що для іноземця означає тільки-но «почерговий», у нашому випадку мало б недоречний опозиційний відтінок), також іноді зазначають у цій функції квінтовий тон акорду. На мою думку, змінним називати цей бас не зовсім точно, бо й основний бас ми так само змінюємо, він теж змінний. Водночас не завжди це саме квінтовий тон. Окреме зауваження про додатковий бас в акорді Am. Незважаючи на те, що в пісні при переході з нього на Dm (а так само з A на D тощо) правильніше було б зіграти четверту струну, плавною лінією баса треба тимчасово жертвувати заради спрощення. Виграємо ми чистоту звучання не притиснутих невмілими пальчиками струн і дотриманий принцип плавної лінії баса у зв’язках з усіма іншими акордами. Про систему басів не обов’язково розповідати на першому уроці, але наявність басів на схемах перших акордів не заважає.

Схеми акордів: A7 A D

Якщо стосовно аплікатур деяких акордів сумнівів не виникає, то інші можуть викликати запитання. В аплікатурах я виходив із практичності, зручності, доцільності. Наприклад, бажаним є четвертий палець у Dm, щоб вивільнити третій для оригінальної лінії баса. Важко притискати четвертим? Беріть поки що 1, 2, 3-м. Категоричність я виключаю. Ви знаєте, як грають професіонали? Залежно від твору використовують хоч яку незвичну аплікатуру, що підходить у цю мить. Якщо знадобиться, вони й Am візьмуть 2, 3, 4-м пальцями. Важливо дати спочатку простий варіант До мажору з вільним для мелодичних ліній мізинцем, але після засвоєння вивчити й повний, з милозвучнішим чергуванням басів. Акорди A, A7, G — переважно так. Фа мажор одразу з баре (не на першому уроці). Якщо учень уже в змозі зрозуміти, пояснюємо, чому, з прикладами. Потім він вивчить і інші аплікатури, потрібні для окремих випадків, але частіше доведеться акомпанувати саме так. Акорд D я вважаю за потрібне давати у двох різновидах, бо на практиці обидва рівноправні, треба використовувати і той і інший. Зазвичай на уроці я пропоную учневі самому вибрати для початку зручний варіант. До другого він прийде пізніше, звісно, якщо захоче зробити свій акомпанемент різноманітним.

Схеми акордів: D7 B7 (H7) F Bm (Hm)

І останнє. Ви вже слухали моїх учнів? Вокально-гітарна педагогіка лине вперед — тепер нам вдається досягти цікавих результатів у короткий строк ще й тому, що на початку навчання дуже допомагають спрощені акорди. У деяких піснях F можна безболісно для слуху замінити на F7+. Малюкам, яким важко відразу розтягнути пальчики, я іноді дозволяю брати Соль мажор одним мізинцем, ба навіть будь-яким пальцем, не притискаючи й не граючи басових струн. Здебільшого така «вільність» триває не довше одного уроку, бо учні самі чують, що повний варіант звучить ліпше, і пальці звикають. Але не страшно, якщо справжній Соль мажор удасться пізніше. Головне, я не рекомендую заучувати повний акорд G, використовуючи перший палець для 5-ї струни — це безвихідь для майбутніх мелодичних ліній в акомпанементі. Інші аплікатури G — тільки після цієї¹. Справжні низькі основні баси у спрощених різновидах G і Bm (Hm) зникають, на схемах поруч із ними хрест. Основний тон акорду опиняється на 3-й струні. Роль низькочастотної основи вона відіграє недобре, пискливо, тому я і не вказую її як основний бас. Ці акорди призначені для ритмічних рисунків без басів. Звісно, ви можете грати 3-тю струну на G і Bm (Hm) у ролі баса. Але якщо ви вмієте грати з басами, можливо, ви впораєтесь і з повними акордами?

Схеми спрощених акордів: G F7+ F Bm (Hm)

¹ Відеоілюстрації:
Правильно взятий акорд Соль мажор (G) в пісні на однойменний вірш із поетичної збірки «Абрикоси Донбасу» поетки, письменниці, журналістки Любові Якимчук, уродженки нині силоміць відібраного Первомайська на Луганщині, уможливив додати до акомпанементу цільну напружену мелодичну лінію, що передає хвилювання вигнанців, які повертаються у свій відвойований дім. Або туди, де той стояв до приходу руского міра.

Повертання (Д. Бережний – Л. Якимчук)


Завдяки правильній аплікатурі акордів Dm і G в наступній пісні до акомпанементу додано оригінальні програші й лінію баса.

Впали роси на покоси (О. Білаш – Д. Павличко)


Уроки співу? Вокалу? Або уроки гри на гітарі? Чому важливо вчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно. Хто і де навчає цього. Як не помилитися у виборі викладача. Плюси і мінуси навчання в музичній школі. Як не потрапити в пастку відеошкіл. Відеоуроки, персональні уроки або дистанційні уроки скайпом онлайн — що краще? Відповіді тут:
Школа співу та акомпанементу на гітарі
Дивіться також:
Гітара + Вокал. Учимося через Skype;
Схеми акордів для шульг;
Як навчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно;
Колекція гітарних боїв;
Схеми гітарних боїв;
Таблиці тональностей для підбирання і транспонування пісень;
Універсальна таблиця акордів. Побудова та аплікатури;
Універсальні схеми розташування ступенів тональностей на грифі гітари;
Розташування нот на грифі гітари;
Як завершити пісню гарно;
«Постановка голосу» Електронний навчальний посібник для самопідготовки студентів;
Табулатури, акорди, ноти й відеорозбори на замовлення;
Будова гітари. Інтерактивний додаток;
Заохота без криків і оцінок;
З досвіду роботи з обдарованими учнями;
Про деякі особливості й відмінності школи;
Смішні випадки й курйози з моєї музичної та педагогічної практики

© Денис Миколайович Бережний, denysberezhnyi.com.ua