Денис Бережний

Школа співу
та акомпанементу на гітарі

Про «правильні» схеми акордів

2011.08.21

Проводячи уроки по Skype, зіткнувся з відсутністю гарних наочних посібників. При особистому спілкуванні питання чудово вирішується за допомогою ручки й зошита. Необхідні знання виникають для учня «з нічого», під рукою вчителя на чистому аркуші. Це краще, ніж побачити готову ілюстрацію, хоча й виглядає не так акуратно. У дистанційному навчанні треба використовувати готові рисунки й схеми. Після того, як таких, щоб задовольняли мої вимоги, у Мережі не знайшов, зробив самостійно. Оскільки вони мають характерні особливості й відзнаки, даю їх тут із поясненнями.

Перший урок гри на гітарі: Гриф і пальці (схематичні рисунки)

Спільним пріоритетом до всіх схем я ставив стислість. Нічого зайвого. Не треба засмічувати голову учневі поки не потрібними знаннями — інше засвоїться потім.

Басові струни товщі за інших, як в дійсності, щоб учень відразу зорієнтувався і звик до перегорнутого положення схем. Іноді ладові поріжки називають ладами. Щоб не виникало плутанини, я розділив ці назви, крім того ладові поріжки в мене просто поріжки. «Палець ближче до поріжка, але не на ньому». Про нюанси повідомимо учневі пізніше.

Про те, що 4, 5, 6-а струни називаються басами й чому, говоримо відразу, про те, що інші — це голоси або дисканти, потім. Інформація про баси на цьому етапі більш потрібна. Так само поки можна діяти з інформацією про мізинець правої руки (e) та великий палець лівої (T). Цікавість задовольняємо, але в схеми не вносимо.

Звичайний перший урок. Рисую смішну долоньку — пальчики-півкола. «Це чия долонька? Визначимо методом виключення. На мою (дивлюся на свою долоню) начебто не схожа, отже це твоя». Підписую: «Ліва рука Сонечки». Сонечка сміється. «У нормальних людей на руці скільки пальців?» — «П’ять». — «А в гітаристів чотири. Ненормальні — музику люблять…»

При такому схематичному зображенні рук, як на рисунку, добре видно і черговість пальців лівої руки, і позначення пальців правої, які можна запам’ятати одним словом pima.

Схеми акордів: Am E Dm Em

Схеми акордів — це саме схеми (або сітки), а не таблиці. Тому що словосполучення «таблиця акордів» зустрінеться потім мінімум двічі: у таблицях тональностей і таблиці аплікатур. Кружечки з цифрами нарисовані саме там, де має стояти палець, — те, чого я не знайшов у інших схемах. Поруч із літерним позначенням акорду нотна назва з урахуванням правила музичної теорії: мажор із великої літери, мінор із маленької. Потім так простіше буде прив’язати латинську літеру до ноті, і навпаки. Крім того, учень відразу чує музичні терміни мажор-мінор, з якими матиме справу постійно. Проте при роботі над піснею краще вимовляти вголос літерні позначення через їх стислість. Повну назву говорити просто ніколи.

Схеми акордів: C G7 G

Система басів. У знайдених мною схемах її немає, що мене геть не влаштувало. Я обов’язково вказую в схемі основний бас акорду (білий кружечок чи буква О — Основний) і додатковий бас (дод.). Щодо останнього, іноді цей бас називають змінним, в англомовній традиції — альтернативним (alternate bass, для англомовних учнів я пишу alt., однак те, що для іноземця означає всього лише «почерговий», у нашому випадку мало б недоречний опозиційний відтінок), також іноді зазначають у цій функції квінтовий тон акорду. На мою думку, змінним називати цей бас не зовсім точно, бо й основний бас ми так само змінюємо, він теж є змінним. Водночас не завжди це саме квінтовий тон. Окреме зауваження про додатковий бас в акорді Am. Незважаючи на те, що в пісні при переході з нього на Dm (а так само з A на D тощо) правильніше було б зіграти четверту струну, плавною лінією баса треба тимчасово жертвувати заради спрощення. Виграємо ми чистоту звучання не притиснутих невмілими пальчиками струн і дотриманий принцип плавної лінії баса у зв’язках з усіма іншими акордами. Про систему басів не обов’язково розповідати на першому уроці, але вид басів на схемах перших акордів не заважає.

Схеми акордів: A7 A D

Якщо стосовно аплікатур деяких акордів сумнівів не виникає, то інші можуть викликати запитання. В аплікатурах я виходив із практичності, зручності, доцільності. Наприклад, є бажаним четвертий палець у Dm, щоб звільнити третій для оригінальної лінії баса. А ось категоричність я виключаю. Ви знаєте, як грають професіонали? Залежно від твору використовують хай яку незвичну аплікатуру, що підходить у цю мить. Якщо знадобиться, вони й Am візьмуть 2, 3, 4-м пальцями. Важливо дати спочатку простий варіант До мажору з вільним для мелодійних ліній мізинцем, але після засвоєння вивчити й повний, з більш милозвучним чергуванням басів. Акорди A, A7, G — переважно так. Фа мажор відразу з баре (не на першому уроці). Якщо учень уже в змозі зрозуміти, пояснюємо, чому, з прикладами. Потім він вивчить і інші аплікатури, потрібні для окремих випадків, але частіше доведеться акомпанувати саме так. Акорд D я вважаю за потрібне давати у двох варіантах, бо на практиці обидва рівноправні, треба використовувати і той і інший. Зазвичай на уроці я пропоную учневі самому вибрати для початку зручний варіант. До другого він прийде пізніше, звісно, якщо захоче зробити свій акомпанемент різноманітним.

Схеми акордів: D7 B7 (H7) F Bm (Hm)

І останнє. Вокально-гітарна педагогіка майнує вперед, тепер нам вдається досягти цікавих результатів у короткий строк ще й тому, що на початку навчання дуже допомагають спрощені акорди. У деяких піснях F можна безболісно для слуху замінити на F7 +. Малюкам, яким важко відразу розтягнути пальчики, я іноді дозволяю брати Соль мажор одним мізинцем, не притискаючи й не граючи басові струни. Зазвичай така «вільність» триває не довше ніж один урок, бо вони самі чують, що повний варіант звучить ліпше, і пальці звикають. Але не страшно, якщо справжній Соль мажор вдасться пізніше. Головне, я не рекомендую заучувати повний акорд G, використовуючи перший палець — це тупиковий шлях для майбутніх мелодійних ліній в акомпанементі. Інші аплікатури G — тільки після цієї. Справжні низькі основні баси в спрощених варіантах G і Bm (Hm) зникають, на схемах вони під хрестом. Основний тон акорду опиняється на 3-й струні. Роль низькочастотної основи вона відіграє недобре, пискливо, тому я й не вказую її як основний бас. Ці акорди призначені для ритмічних рисунків без басів. Звісно, ви можете грати 3-ю струну на G і Bm (Hm) у ролі баса. Але якщо ви вмієте грати з басами, можливо, ви впораєтеся і з повними акордами?

Схеми спрощених акордів: G F7+ F Bm (Hm)

¹ Відеоілюстрація: Правильно взятий акорд Соль мажор (G) розкриває можливості акомпанементу.

Время (Д. Бережний – К. Рупасов)


Уроки співу? Вокалу? Або уроки гри на гітарі? Чому важливо вчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно. Хто і де навчає цього. Як не помилитися у виборі викладача. Плюси і мінуси навчання в музичній школі. Як не потрапити в пастку відеошкіл. Відео-уроки, персональні уроки або дистанційні уроки по скайпу онлайн — що краще? Відповіді тут:
Школа співу та акомпанементу на гітарі
Дивіться також:
Гітара + Вокал. Учимося по Skype;
Схеми акордів для шульг;
Як навчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно;
Колекція гітарних боїв;
Схеми гітарних боїв;
Таблиці тональностей для підбирання і транспонування пісень;
Універсальна таблиця акордів. Побудова та аплікатури;
Розташування нот на грифі гітари;
«Постановка голосу» Електронний навчальний посібник для самопідготовки студентів;
Табулатури, акорди, ноти й відеорозбори на замовлення;
Будова гітари. Інтерактивний додаток;
Смішні випадки й курйози з моєї музичної та педагогічної практики

© Денис Миколайович Бережний, denysberezhnyi.com.ua