Денис Бережний

Школа співу
та акомпанементу на гітарі

Уроки співу? Вокалу? Або уроки гри на гітарі? Чому важливо вчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно. Хто і де навчає цього. Як не помилитися у виборі викладача. Плюси і мінуси навчання в музичній школі. Як не потрапити в пастку відеошкіл. Відео-уроки, персональні уроки або дистанційні уроки по скайпу онлайн — що краще? Відповіді є.

Радість педагогіки. Мої учні

2011.05.04–2017

Денис Бережний на YouTube
Стандарти школи співу та акомпанементу на гітарі Дениса Миколайовича Бережного дивіться також на YouTube

Є люди, для яких поняття радості педагогіки — не більше ніж дивне словосполучення. Процес викладання для них пов’язаний радше з мукою, ніж із радістю, і поготів прямо декларованою так, як це роблю я, як частина поняття — «Радість педагогіки». Авжеж, подибував таких. Я викладаю з 1990 року — почав у 16 років — строк чималий (хоча до мами, викладача фортепіано з 50-річним стажем, ще далеко), і тепер проваджую, бо не ми шукаємо роботу, а вона знаходить нас. І ця справа мені подобається. Так уже виходить, що є багато вчителів-гітаристів, трохи менше вчителів-вокалістів, але щоб з’єднати це в одне ціле й отримати гарний результат — гідного співака-акомпаніатора… ба більше автора власних пісень… Того, хто вміє і гармонію будь-якої пісні підібрати, впевнено почуваючись у різних стилях, і тональність для себе транспонувати, і артистично виконати. Наприкінці минулого століття я спробував був перелічити поіменно всіх, хто навчався в мене, але збився приблизно на сотні. Відтоді це число збільшилося втричі? Уп’ятеро? Втім є ще «заочні» учні, які, як вони пишуть, вчилися на моїх піснях. І звертаються ще — тепер ось є Скайп. Згодом дистанційна освіта лише поширюватиметься. Пам’ятаю, як 86 року ми з мамою йшли до викладача на урок гітари в темряві по шпалах і заметах, оскільки трамваї через хуртовину не працювали, тому для мене місця перебування моїх теперішніх учнів по скайпу дивовижні — Австралія, Німеччина, Мексика, Ізраїль, Камчатка, Норвегія…

Але справа не в кількості, а в якості — деяким саме моя спеціалізація бачиться природною і слушною. Як, власне, і мені. Дійсно, є багато охочих виконувати вокальну музику, просто співати пісні під гітару. Пісня має співатися — інструментальна гітарна обробка чи перекладення це добре, проте пісня — це твір вокальний, зі словами, з літературним наповненням. Люди люблять пісні. На жаль чи ні, але в слов’янських країнах існує першість музики зі словами над інструментальною музикою, це давно помічено й відомо. З іншого боку співати і грати в гурті, тобто бути прив’язаним до чийогось супроводу, не так доступно, як здається, і як хотілося б початківцю. Цілком логічно спочатку вивчитися й являти собою щось цінне, а як буде змога й бажання, завжди можна зібрати після й гурт. Також цілком логічно і природно бажання людини сісти та заспівати й зіграти улюблену мелодію для себе, коли душа співає, чи в компанії, наприклад так, як мій учень на цьому відео. Тим-то ніколи не бракувало охочих вчитися в тих універсальних педагогів, які постійно шукають відповідні часу музичні форми й методи викладання, що доповнюють стару роздільну систему «гітарист не вокаліст, вокаліст не гітарист». До таких утікають зі шкіл мистецтв і музичних шкіл. Перевчатися. Довчатися. Як часто я чув скарги — після такого навчання й з’являються розчаровані люди, про яких я написав на початку, говорячи про радість — що в деяких музичних школах б’ють по пальцях, не зацікавлені, не вміють грати самі (клас гітари веде баяніст; ще випадок із практики: до мене звернувся хлопчик, який кинув музичну школу після двох місяців навчання, з переконанням, що мі мажор — це мі мінор, і навпаки, — так учив викладач!), гітаристи ніколи не співають, не працюють над слухом (вічні ноти, «зіграти можу — дайте партію, дайте ноти»). Але нот нема! Це я не про музичну школу, це взагалі. Нот нема! Щодня з’являються нові пісні, на які нот нема і не буде ніколи. Ніхто їх не напише: ті, кому це потрібно, не вміють написати, не вміють прочитати, тим, хто може це зробити, це не треба. А пісня вам подобається зараз. Що робити? Платити за підбір, нотний запис, адаптацію або вчитися підбирати самому.

Одне з завдань сучасного вчителя музики полягає в порятунку. Наприклад в порятунку від розплоджених відеокурсів. Це така прикмета нашого часу — відеошколи й відеокурси. Навчання без контакту учня і викладача. Ось один із відгуків на вокальний видеоурок. Цей крик душі мені здався примітним: «Маячня!!! Щонайповніша!!! Люди, не дивіться цю *****, якщо не хочете зіпсувати собі весь голосовий апарат. Не займайтеся самонавчанням. Ви ніколи не почуєте, що співаєте неправильно. Вас має чути ПРОФЕСІОНАЛ!!! Він завжди скаже, де неправильно, і направить у правильний бік. Завжди підбере правильні вправи. Не забувайте, що через таких недовчителів можна зв’язок позбутися». Від себе додам, що гітарні відеоуроки теж не зважать на властивості конкретно вашого голосу й саме ваші труднощі. Робота з учнем — кропіткий процес. Викладач має психологічно як би «ввійти» в учня, поставити себе на його місце, щоб зрозуміти, як досягти результату. Лише індивідуальний підхід і безпосередній контакт веде до спільної мети.

Багатьом знайома ситуація, коли ви знайшли в інтернеті акорди пісні чи табулатуру, але розібрати не змогли. Не дивно. Кількість правильних табулатур в інтернеті мізерна. Крім того, ніхто там не писатиме табулатуру чи ноти саме для вашого голосу, але ж тональність у пісні важлива — це не інструментальна п’єса. І ще треба зуміти пояснити, що не обов’язково співати в тій же тональності, що в оригіналі в соліста — у кожного з нас свій голос. А як грати правою рукою ви з табулатури зрозуміли? А заспівати у вас під все це вийшло? А в тому, що ви чисто інтонуєте під час співу, впевнені? Все тепер можна зробити: слух (з віком складніше, але можна), голос (ви не німий? — можна), почуття ритму (одна з найбільше складнодосяжних навичок, якщо її нема спочатку, але набувається). Не маєте гітари? Гарний учитель зацікавлений вибрати для вас підхожий інструмент. Він знає, де ви можете припуститися помилки, і в чому вас можуть ошукати продавці. Вибір гітари залежить від музичних уподобань, голосу, віку, росту, статури, ще від безлічі факторів, тому добрий учитель обов’язково вибере гітару разом із вами. У вас не всі пальці на руці? — можна придумати іншу аплікатуру акордів. Ви шульга? — учитель підлаштується під вас, підбере гітару і гратиме з вами і вчитиме «навпаки» — це незвично, але цікаво. Бажаєте співати іноземною? — найекзотичніші мови, на яких ми з учнями розбирали пісні, були арабська, корейська, японська. (Втім, арабська для учня-йорданця була рідною.) Уміння співати мовою оригіналу входить у програму консерваторій. Чому ми маємо відставати? Пропонуйте свої варіанти. Погано це чи добре, визначимо після. Треба пробувати. Боїтеся виступати? — вчитель навчить упоратися з хвилюванням, він знає секрети. Набридли три блатні акорди? Хочете зробити акомпанемент ненудним і різноманітним? — є багато гітарних прийомів, досить складних, але таких, що не відвертають увагу від співу, напевно непоганою ілюстрацією тут будуть мої пісні. Можна все — було би бажання. Наймолодшим моїм учням було близько 5 років (це якщо говорити про гітару, співом і музичним розвитком захоплюються й поготів крихітки), найстарші — дідусі й бабусі. Була архітекторка відомих споруд, був бізнесмен, військовий, будівельник, пенсіонер МВС, шахтар, учитель, банкір, футболіст, моряк, програміст, м’ясник, IT-інженер, директор міжнародного аеропорту. Завжди багато лікарів. Звичайно, багато школярів і студентів і навіть самі музиканти (не дивуйтеся, навіть фахівець, який з першого зору добре читає ноти, хоче навчитися підбирати улюблені пісні) — усім доступна улюблена музика. Вчаться сім’ями: брати, сестри, батьки з дітьми.

До речі, музикою треба оволодівати всім і завжди. Добре починати ще до народження — дитинка в маминому животі теж чує, як ви граєте і співаєте — і так у неї буде менше клопоту зі слухом надалі. Уміння музикувати — одна з основних якостей гармонійно розвиненої людини. Пам’ятаєте спартанське виховання? Ті суворі воїни обов’язково вміли співати і грали хто на кіфарі, хто на флейті. І мені лестить, що кіфареди (співаки, котрі акомпанують собі на кіфарі) виникли раніше кіфаристів (музикантів, котрі грають на кіфарі без співу). Співати корисно і для здоров’я. Коли ми співаємо, наші голосові складки — їх ще називають зв’язками — коливаються так плавно і природно, як це не буває при розмові, і ця вібрація діє сприятливо на весь організм. Додайте до цього вібрацію струн, що передається по пальцях, вібрацію грифа, деки гітари, притиснутої до тіла, коли ми співаємо і граємо стоячи. Смачно розповів? Так і є. Співати — краще, ніж говорити, а тим паче шепотіти. Спів може лікувати. Про це добре знають йоги й лікарі. Я сам відновлювався після хвороби співом. Уже не раз учні звірялися мені, що спів і гітара врятували їх від депресії.

Бува особлива праця. Чи може дівчинка з ДЦП, яка володіє тільки однією рукою, грати на гітарі та співати? Може, якщо другою її рукою станете ви. Бачили б ви при цьому її сяюче обличчя! Чи потрібно викладати спів із гітарою іншій дівчинці, з серйозними психічними порушеннями, якщо впродовж декількох місяців результат навчання майже не помітний? Доки в дитини є бажання співати й тяга до інструменту, доки її мама каже, що після уроків дочка стає тихою й умиротвореною, це треба робити! Якось звернувся пастор із проханням навчити кількох прихожан співати і грати псалми на гітарі, і щоб підтримати паству навчався сам. А одного разу звернулася справжня йогиня, щоб навчитися співати і грати на гітарі мантри для колективних медитацій. А ви думали, буває музика не гітарна, яку не можна заспівати, акомпануючи собі на гітарі? Навіть клубну танцювальну музику, реп і оперу можна! З учнями ми робили і це. Ніхто не вимагає від вас точного дотримання законів стилю, але вже самі для себе ви можете поекспериментувати! Буває, просять по-іншому: «Тільки без нот! Ноти мене лякають». Гаразд, можна без нот. Нотна грамота бажана як основа, але не обов’язкова. Можна просто добре розвинути музичний слух і збагнути кілька не таких уже складних правил із гармонії, що дозволяють самостійно підібрати будь-яку вашу улюблену музику. Кінець кінцем кожен сам вирішує, на якому рівні зупинитися. А я й тішуся, коли з нічого виходить щось. У цьому є вищий сенс мого ворушіння тут, на землі. Хочу поділитися з вами радістю і, ніде правди діти, гордістю. Це деякі з відео-, аудіозаписів деяких із моїх учнів. У різні часи я мав нагоду брати участь у їх музичній долі. З цікавістю спостерігаю за їх дальшим становленням. Але вже тепер я задоволений результатами, які так різноманітно виявилися в їхній творчості. На жаль, я не маю можливості стежити за всіма: хтось, постраждавши від російської агресії й окупації, після вигнання поїхав і музикує задалеко, хтось знайшов себе в іншій галузі, хтось обов’язково виявить себе пізніше. З’являться й нові учні, — я готовий допомагати практично або хоча б порадою, бо розумію, що бувають специфічні труднощі: когось потрібно рятувати від помилок музичної школи, у когось проблеми зі слухом чи голосом, хтось не може поєднати спів і гру, адаптувати пісню для себе, хтось думає, що занадто старий, а хтось не може знайти вчителя для дитини… Та багато ще буває всяких труднощів і проблем. Будь ласка, не соромтеся звертатися до мене. І я сподіваюся, з’являться на цій сторінці нові записи, які мені теж не буде соромно вам показати.

Денис Миколайович Бережний

Golden Spikes

Етапи успіху. Перший і другий записи зроблено після року навчання співу й акомпанементу на гітарі з нуля, третій — після трьох місяців навчання, четвертий — лише за півтора місяця.

1, 5 і 6. Love Me Like You (Little Mix)
2. Little me (Little Mix)
3. What Makes You Beautiful (One Direction)
4. Last Christmas (G. Michael)
7. Тучи в голубом (О. Журбін – В. Аксьонов, П. Синявський)

Кирило Романенко

Аудіо:

Creep (Radiohead)
Если у вас нету тёти (з к/ф «Іронія долі…», М. Тарівердієв – О. Аронов)

Брати Саша і Паша — Олександр Тупіцин (вокал, бас-гітара) та Павло Тупіцин (барабани), гурт «Земля Саннікова»

По дороге домой
Зачем (аудіо)
Свобода и рок-н-ролл
Мне всё равно

Андрій Цуканов (11–13 років)

На концерті, у школі та в літньому таборі — співак із гітарою скрізь потрібен, всюди в нього успіх!

1. Поворот (Машина времени)
2, 5 і 8. Любите, девушки (Браво)
3 і 6. Буги-вуги (з фільму «Стиляги», М. Науменко – О. Ципенюк, М. Науменко)
4 і 7. Мам (Скрябін)

Настя, Поліна, Таня, Лера

Перший концерт за три місяці після початку навчання співу та акомпанементу на гітарі.

What Makes You Beautiful (One Direction)
Last Christmas (G. Michael)

Богдан Максименко

Любите, девушки (Браво)
Залізний дух (The ВЙО)
Мить (Океан Ельзи)
Мой друг художник и поэт (К. Нікольський)
Тепла зима (Скрябін)
Вставай (Океан Ельзи)
Однажды мир прогнётся под нас (А. Макаревич)
Видение (М. Леонідов)
Вже весна (Б. Максименко) (аудіо)

Єва

Drag Me Down (One Direction)
A.M. (One Direction)
This Town (N. Horan)
Night Changes (One Direction)
Just Hold On (Steve Aoki feat. Louis Tomlinson)
All Night (The Vamps, Matoma)
Hallelujah (Leonard Cohen)

Настя

Stand Up (корейською мовою) (J-Min)

Наталія Сафронова (11 років)

Відеозапис однієї з багатьох пісень, вивчених за три місяці навчання співу та акомпанементу на гітарі.

Наталка — дуже працьовита, цілеспрямована дівчинка. Вона відчуває музику, може подати твір цілісно. Тепер, за два роки від початку навчання, видно, що правильна робота принесла свої плоди: вивчено воістину недитячу кількість вокальних та інструментальних творів, початкові проблеми — не зовсім чисте інтонування, неідеальна дикція — хоч і даються взнаки, але вже не так помітно. Зростає сила голосу. Наталка вже вміє самостійно розспівуватися під гітару, підбирати на слух відносно нескладні пісні, а використовувати в акомпанементі мелодійні вставки: вступи, програші навчилася ще на початку. Тепер ми поступово збільшуємо їх складність, продовжуємо працювати й над артистизмом. Учениця з задоволенням використовує свої навички на шкільних святах і в літньому таборі. Зауважте, Наталка — не якась особливо музично обдарована дитина. Звичайна школярка з «середньостатистично» несильним, але приємного тембру голосом, яка просто дуже любить гітару, музику, і вміє працювати: не пропускає й чекає на заняття, завжди робить домашнє завдання й більше нього. Я знаю, що деякі вчителі не беруться за таких «звичайних» дітей («Навіщо, лише щоб слух розвинути?»), але мені ця поза огидна. Будь-яка людина має потребу в музичному вихованні. Будь-яка. Батьки Наталки Сафронової — молодці, що розуміють це. Вони бачать, як музика вже допомагає, і допомагатиме в житті їхній дочці.

Цінність цього відеозапису виконання ще й у тому, що одинадцятирічна дівчинка, що співає й акомпанує собі на гітарі, яка навчилася цьому за короткий строк — як і раніше рідкість.

Буги-вуги (з фільму «Стиляги», М. Науменко – О. Ципенюк, М. Науменко)

Ельдар Телешов (11 років)

Ельдар — володар дзвінкого, гучного співацького голосу. І, звісно, абсолютно правильно, що разом з його розвитком він учиться акомпанувати собі, щоб не бути вічно прив’язаним до мінусовок чи шукати того, хто підіграє.

Батарейка (Жуки)
Ай-яй-я (Базиль)
Наёмник в зелёном берете (невідомий автор)
Ночной дозор (Uma2rman)
Три пути (Lumen)
Стань (М. Корж)
Как бьётся в груди (Монолит)
Эй, сталкер (М. Круглова, ансамбль Монолит)
Гимн Долга (М. Круглова, ансамбль Монолит)
О той весне (О. Плотнікова)
Чемпионы любви (Ранетки)
Ночь перед боем (П. Пламєнєв)

Сергій Гущин

На цих відеозаписах Сергійкові 9 і 10 років.

Бубенцы ("Jingle Bells" J. Pierpont, російський текст Г. Васильєва)
Хоттабыч (Бумбокс)
Девушка по городу (В. Бутусов)

Аліса Чернова

Last Christmas (G. Michael)
Don't Be So Shy (Imany)

Влад Ярошевич (12 років)

Одна з перших пісень, вивчених за три місяці навчання співу й акомпанементу на гітарі.

Я солдат (5’nizza/Пятніца)

Костя Литвин (6 років)

Костик бере уроки гітари і музичного розвитку рік. Ці записи ми зробили впродовж навчального року; «Бубенцы» і «Кукушка» — за два місяці від початку навчання. Акомпанує Костя на гітарі зменшеного розміру, відповідній віку. Дитячий репертуар він теж знає, але особливо вподобав задиркуваті та енергійні пісні в роковому стилі.

Venus (Shocking Blue)
Бубенцы ("Jingle Bells" J. Pierpont, російський текст Г. Амінова, Г. Васильєва)
Кукушка (В. Цой)
Робин Бобин Барабек (Г. Гладков – К. Чуковський)
Жёлтая подводная лодка ("Yellow Submarine" The Beatles, Lennon–McCartney, змінений переклад І. Бродського)
Савка и Гришка (народна пісня)
Алиса (Ранетки)
Парень чернокожий (Л. Агутін)

Діма Бабич (6 років)

У цьому відеозаписі на дошці можна прочитати жартівливий, але, як бачите, досить влучний девіз нашої Школи співу та акомпанементу на гітарі — Обгітаримо всіх!

Кукушка (В. Цой)
Это мамин день (Ю. Тугарінов – М. Садовський)

Діана Бідна (7 років)

Кукушка (В. Цой)

Данила Гаранжа (8 років)

І знову спрощений варіант «Зозулі» В. Цоя, серйозний Данила виконує пісню повністю. Так вийшло, що Даня відвідував у мене лише групові заняття для учнів 6–10 років, жодного індивідуального. Тобто попрацювати як слід — особливо над голосом — змоги я не мав. Проте, для такого невеликого віку успіхи є, а чистоті інтонування ми ще навчимося.

Кукушка (В. Цой)

Хор гітаристів «Зозуленятка»

Гліб Ярійчук, Діана Бідна, Дмитро Бабич, Олеся Кондратко.

Різні виконання спрощеного варіанту пісні «Кукушка» (В. Цой)

Дмитро Калугін і Мирон Цудіков

Дуету співаків-гітаристів до снаги і веселі, і суворі концертні номери.

1 і 2. Буги-вуги (з фільму «Стиляги», М. Науменко – О. Ципенюк, М. Науменко)
3. О той весне (О. Плотнікова)
4. Чумачечая весна (О. Потапенко)

Дмитро Калугін

Тут вже знайомий вам Діма Калугін виконує власну пісню. Після неї — сюрпризик. Відчуйте атмосферу наших зйомок.

Как ты могла? (музика і слова Д. Калугіна)

Маша Царькова (9–10 років)

Листья жёлтые (Р. Паулс – Я. Петерс, І. Шаферан)
Это мамин день (Ю. Тугарінов – М. Садовський)
О той весне (О. Плотнікова)
Чемпионы любви (Ранетки)
Районы-кварталы (Звери)
До рассвета (A. Brashovean)

Ліза Царькова (11–12 років)

Don't Be So Shy (Imany)
Влюблена (Y. Beliz)
Будь со мной рядом (О. Ракітін)
Venus (Shocking Blue)
Виноград (А. Максимова – М. Гонсалес Моро)
Движения (О. Темникова)
Районы-кварталы (Звери)
Если в сердце живёт любовь (А. Максимова)

Олександр Покиньтелиця

Видели ночь (В. Цой)
Будь со мной рядом (О. Ракітін)
Day of the Lords (Joy Division)
Love Will Tear Us Apart (Joy Division)
Down by the River (Milky Chance)
Flashed Junk Mind (Milky Chance)
Kids With Guns (Gorillaz)

Ілля Кардаш (10 років)

1 і 2. Марионетки (А. Макаревич)

Sofia Solo

Дуже приємно, коли учні, які раніше не вміли грати на гітарі, починають писати власні пісні.

До свиданья, мама! (з фільму «Стиляги», Н. Девлет-Кільдеєв)
Спи собі сама (Скрябін)
Я всё соврал (Sofia Solo – Ель Твіт)
Друг (Океан Ельзи)
Ты не звонишь (М. Кравец)
Пьяную (М. Краймбрері)
Знаешь (Рожден)
Не узнали (К. Саркісян)
Останусь (Город 312)
Ты так красива (Quest Pistols)

Лілія Лобода

Колыбельная медведицы (з м/ф «Умка», Є. Крилатов – Ю. Яковлєв)
Крылатые качели (з фільму «Пригоди Електроніка», є. Крилатов – Ю. Ентін)
California (Chase Goehring)
Night Changes (One Direction)

Олексій Лобода

Любите, девушки (Браво)
Тучи в голубом (О. Журбін – В. Аксьонов, П. Синявський)
Дыхание (Наутилус Помпилиус)

Тетяна Велинчук

Марионетки (А. Макаревич)
Песня про медведей (з к/ф «Кавказька полонянка») (О. Зацепін – Л. Дербеньов)
33 коровы (з к/ф «Мері Поппінс, до побачення!») (М. Дунаєвський – Н. Олєв)

Олег

Аделаида (Б. Гребенщиков)
Птицы белые мои («Бури и метели...») (К. Нікольський)
Костёр (А. Макаревич)

Ольга Васильєва

Тебя любить, обнять и плакать над тобой (Сияла ночь) (М. Ширяєв – А. Фет)

Ігор Котляров

Бонни и Клайд (Сплин)
Романс (Сплин)

Ольга Дмитрук

Ольга Дмитрук, відома мандрівниця, голова парусної комісії Донецької обл. федерації спортивного туризму, майстер спорту України зі спортивного туризму, фахівець-кінолог, кінник, письменниця… І моя учениця.
Виступ на фестивалі «Струни циркону». Приєднуюся до захоплень публіки: «Браво!» Вдумливе, грамотне виконання.

Когда б мы жили без затей... (В. Доліна)

Артем

Пачка сигарет (В. Цой)
Батарейка (Жуки) (аудіо)

Андрій

Деякі люди гадають: «Як я можу навчитися співати, якщо я ніколи не співав і не маю слуху?». А ось можете, якщо вчитиметеся так само, як Андрій. На початку навчання він зовсім не вмів грати на гітарі й не міг чисто проінтонувати сливе будь-яку ноту. Минуло кілька місяців і нечисто взятих звуків залишилося не так вже й багато. Ви можете почути, що чистота співу дається ще нелегко, але це справжня праця. А як переконливо створює Андрій образ «радіоактивної» людини в першій пісні і сп’янілої «літнім вином» у другій! З такою працьовитістю, як у Андрія, результат щоразу буде краще і краще.

Radioactive (Imagine Dragons)
Summer Wine (Lee Hazlewood)

Олександр Пальчик

Алые паруса (У синего моря) (невідомий автор)

Сергій Руднєв

До п’ятдесяти років Сергій, у минулому військовий, не вмів не тільки грати на гітарі, але й хоч якось співати. За два роки кропітких, наполегливих занять він став автором-виконавцем зі своїм характерним впізнаваним почерком, в якому я вбачаю риси творчості народних наївних художників-живописців. Думаю, ви ледве пригадаєте іншого виконавця, який зберіг у собі щирість, простоту, чарівність так, як їх зберіг Сергій Руднєв.

Зимний вечер (музика і слова С. Руднєва)
Мечты детства (музика і слова С. Руднєва)

Спільна творчість учня і вчителя

Девчонка-одноклассница (Д. Бережний – С. Руднєв)
Ночь бессонна и длинна... (Три свечи) (С. Руднєв, Д. Бережний – С. Руднєв)
Три свечи (С. Руднєв, Д. Бережний – С. Руднєв)

Дивіться також:
Гітара + Вокал. Учимося по Skype;
Про «правильні» схеми акордів;
Схеми акордів для шульг;
Як навчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно;
Колекція гітарних боїв;
Схеми гітарних боїв;
Таблиці тональностей для підбирання і транспонування пісень;
Універсальна таблиця акордів. Побудова та аплікатури;
Розташування нот на грифі гітари;
«Постановка голосу» Електронний навчальний посібник для самопідготовки студентів;
Табулатури, акорди, ноти й відеорозбори на замовлення;
Будова гітари. Інтерактивний додаток;
Смішні випадки й курйози з моєї музичної та педагогічної практики

© Денис Миколайович Бережний, denysberezhnyi.com.ua