Денис БережнийШкола співу й пригри на гітаріЯк завершити пісню гарно2018.12.11 Зі Смішних випадків і курйозів: — Денисе Миколайовичу, а чому у виконанні твору велике значення має закінчення? Пам’ятка учням про те, який акорд краще зіграти в кінці пісні, щоб досягти загальної милозвучності й ефекту «жирної крапки» або знака оклику наприкінці. Засади такі:
Правою рукою ці акорди можна грати прийомами арпеджіато, або тремоло, або вдаром, або одночасним щипком залежно від характеру пісні. Зі Смішних випадків і курйозів: Арпеджіато — плавне зісковзування руки по струнах, коли звуки акорду беруться послідовно один за одним. Особливо ефектно цей прийом звучить у фіналі твору, про що я постійно нагадую учням. Ви можете чудово співати, грати, відчувати зал у процесі, але мляве, невиразне, затягнуте або, навспак, поспішне закінчення і — все зіпсовано. Навпаки, ви можете неідеально виконати сам твір, але якщо гарно й гучно закінчите, всі прокинуться і почнуть плескати. Позначення: Горизонтальні лінії — струни; вертикальні лінії — ладові поріжки; O — основний бас; X — струну не граємо; арабські цифри — пальці лівої руки. Мінорні тональностіВ тональності Am граємо акорд Am на 5-му ладі: V лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| X|-------|-------|-------| O|-------|-------|-------| |-------|-------|-------| або V лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-------|-------|-----3-| O|-------|-------|-------| |-------|-------|-------| або V лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-----4-| |-----1-|-------|----3--| O|-----1-|-------|-------| В тональності Dm граємо акорд Dm на 10-му ладі: X лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| O|-------|-------|-------| |-------|-------|-------| X|-------|-------|-------| В тональності Em граємо або звичайний акорд Em відкритої позиції, або ось такий на 12-му ладі: XII лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| X|-------|-------|-------| X|-------|-------|-------| O|-------|-------|-------| Особливого ефекту на цім акорді можна досягти, якщо зіграти натуральні флажолети. Строго кажучи, натуральні чи штучні флажолети як ще один цікавий прийом у закінченнях пісень можна грати на будь-якому наведеному тут акорді. Але на Em, не відриваючись від співу, зробити це, мабуть, найлегше. В тональності Bm (Hm) граємо акорд Bm (Hm) на 7-му ладі: VII лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-----4-| |-----1-|-------|----3--| O|-----1-|-------|-------| Мажорні тональностіВ тональності C граємо акорд C на 8-му ладі: VIII лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-----1-|-----2-|-------| |-----1-|-------|-----4-| |-----1-|-------|----3--| O|-----1-|-------|-------| В тональності G граємо акорд G відкритої позиції, але іноді краще такий на 3-му ладі: III лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-----1-|-----2-|-------| |-----1-|-------|-----4-| |-----1-|-------|----3--| O|-----1-|-------|-------| В тональності D граємо акорд D на 10-му ладі: X лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-------|-----2-|-------| O|-------|-------|-------| |-------|-------|-------| X|-------|-------|-------| В тональності A граємо акорд A на 5-му ладі: V лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-------|-----2-|-------| X|-------|-------|-------| O|-------|-------|-------| |-------|-------|-------| або V лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-------|-----2-|-------| |-------|-------|-----3-| O|-------|-------|-------| |-------|-------|-------| або V лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-----1-|-----2-|-------| |-----1-|-------|-----4-| |-----1-|-------|----3--| O|-----1-|-------|-------| В тональності F граємо звичайний акорд F на 1-му ладі або його спрощений варіант із малим баре: ||-----1-|-------|-------| ||-----1-|-------|-------| ||-----1-|-----2-|-------| ||-----1-|-------|-----4-| ||-----1-|-------|----3--| O||-----1-|-------|-------| або ||-----1-|-------|-------| ||-----1-|-------|-------| ||-------|-----2-|-------| O||-------|-------|-----3-| ||-------|-------|-------| X||-------|-------|-------| В тональності E граємо або звичайний акорд E відкритої позиції, або ось такий на 12-му ладі: XII лад |-----1-|-------|-------| |-----1-|-------|-------| |-------|-----2-|-------| X|-------|-------|-------| X|-------|-------|-------| O|-------|-------|-------| Чи треба завжди закінчувати саме так? Ні. Іноді хочеться не дзвеніти нагорі, не «завершувати», ставлячи «вершину» акорду й пісні, а, навпаки, виділити глибину низів. Тоді граємо прості акорди перших ладів, підкреслюючи, акцентуючи основний тон — в Am і A це 5-та і 3-тя струна; в Dm і D — 4-та і 2-га; в C — 5-та і 2-га; в Em і E — 6-та, 4-та і 1-ша тощо. Це можна зробити щипком-дужкою — одночасним щипком баса вниз і верхньої струни вгору. Ще про важливість закінчень. Зі спогадів співака Ю. Богатикова та директора-організатора О. С. Чернишова про спільні концерти зі співачкою А. Пугачовою: «Ось виходив Богатиков. Ріденькі оплески. Залишав — грім оплесків. Виходила Алка [Пугачова]. Великі оплески були. А залишала — ніяк. Тому що, хоч вона і може що завгодно робити з публікою, це ясно, але була стиснута фонограмою. А тоді фонограми писали на затихання, на затихання… А для успіху, для народу затихання — це труба. Там треба крапку таку, як цвях забити». Відеоілюстрація: Приклад закінчення в тональності Am. У коді також можна побачити наведені тут на сторінці акорди D і Dm на 10-му ладі. Я живу (Д. Бережний – Ю. Арабов)
© Денис Миколайович Бережний, denysberezhnyi.com.ua |