Денис Бережний

Школа співу й пригри на гітарі

Уроки співу? Вокалу? Або уроки гри на гітарі? Чому важливо вчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно. Хто і де навчає цього. Як не помилитися у виборі викладача. Плюси і мінуси навчання в музичній школі. Як не потрапити в пастку відеошкіл. Відеоуроки, персональні уроки або дистанційні уроки онлайн — що краще? Відповіді є.

Радість педагогіки. Мої учні

2011.05.04–2024

Денис Бережний на YouTube
Стандарти школи співу й пригри на гітарі Дениса Миколайовича Бережного дивіться також на YouTube

Є люди, для яких поняття радості педагогіки — не більше ніж дивне словосполучення. Процес викладання для них пов’язаний радше з мукою, ніж із радістю, до того ж прямо декларованою так, як це роблю я, як частина поняття — «Радість педагогіки». Авжеж, подибував таких. Я викладаю з 1990 року — почав у 16 років — строк чималий (хоча до мами, викладачки фортепіано з 60-річним стажем, ще далеко), і проваджу далі, бо не ми шукаємо роботу, а вона знаходить нас. І це діло мені до вподоби. Так уже виходить, що є багато вчителів-гітаристів, трохи менше вчителів-вокалістів, але щоб з’єднати це в одне ціле й отримати гарний результат — гідного співака-акомпаніатора… ба більше автора власних пісень… Того, хто вміє і гармонію будь-якої пісні підібрати, впевнено почуваючись у різних стилях, і тональність для себе транспонувати, і артистично виконати. Наприкінці минулого століття я спробував був перелічити поіменно всіх, кого навчав, але збився приблизно на сотні. Відтоді це число збільшилося втричі? Уп’ятеро? Втім є ще «заочні» учні, які, як вони пишуть, вчилися на моїх піснях. І звертаються ще — тепер ось маємо уроки через скайп. Згодом дистанційна освіта лише поширюватиметься. Пам’ятаю, як 1986 року ми з мамою ішли до викладача на урок гітари в темряві по шпалах і заметах, оскільки трамваї через хуртовину не працювали, тому для мене місця перебування моїх теперішніх учнів, які навчаються за допомогою відеозв’язку, дивовижні — Австралія, США, Німеччина, Мексика, Польща, Канада, Ізраїль, Китай, Латвія, Франція, Камчатка, Норвегія…

Тоді як у розвинених передових країнах відеодзвінки для освіти використовують уже десятиріччями, з нерозвинених досі іноді чути здивування: «а що, це взагалі можливо?». Та вважайте як хочете, але тоді не дивуйтеся, що теліпаєтеся в аутсайдерах цивілізації. Подивіться відеозаписи нижче, деякі з цих учнів у своїх містах взагалі не мали змоги навчитися без онлайн-уроків із підхожим викладачем.

Але річ не в кількості, а в якості — дехто саме мою спеціалізацію вважає природною і доцільною. Як і я. Справді, є багато охочих виконувати вокальну музику, просто співати пісень під гітару. Пісню маємо співати: інструментальна гітарна обробка чи перекладення — це добре, проте пісня — це твір вокальний, зі словами, з літературним наповненням. Люди люблять пісні. На жаль чи ні, але в слов’янських країнах існує першість музики зі словами над інструментальною музикою, це давно помічено й відомо. З іншого боку, співати й грати в гурті, тобто бути прив’язаним до чийогось супроводу, не так доступно, як здається і як хотілося б початківцю. Цілком логічно спочатку вивчитися і являти собою щось цінне, а тоді, як буде змога й бажання, завжди можна зібрати й гурт. Також цілком логічно і природно бажання людини сісти та заспівати й зіграти улюблену мелодію для себе, коли душа співає, чи в компанії, наприклад так, як мій учень на цьому відео. Тим-то ніколи не бракувало охочих учитись у тих універсальних педагогів, які постійно шукають відповідні часу музичні форми й методи викладання, що доповнюють стару роздільну систему «гітарист не вокаліст, вокаліст не гітарист». До таких утікають зі шкіл мистецтв і музичних шкіл. Перевчатися. Довчатися. Як часто я чув скарги — після такого навчання і з’являються розчаровані люди, про яких я написав на початку, говорячи про радість — що в деяких музичних школах б’ють по пальцях, не зацікавлені, не вміють грати самі (клас гітари веде баяніст; ще випадок із практики: до мене звернувся хлопчик, який кинув музичну школу після двох місяців навчання, з переконанням, що мі мажор — це мі мінор, і навпаки, — так навчив викладач!), гітаристи ніколи не співають, не працюють над слухом (вічні ноти, «зіграти можу — дайте партію, дайте ноти»). Але нот нема! Це я не про музичну школу, це взагалі. Нот нема! Щодня з’являються нові пісні, на які нот нема й не буде ніколи. Ніхто їх не напише: ті, кому це потрібно, не вміють написати, не вміють прочитати, а тим, хто може це зробити, того не треба. А пісню ви вподобали зараз. Що робити? Платити за підбір, нотний запис, персональний відеорозбір, адаптацію, або вчитися підбирати самому.

Одне з завдань сучасного вчителя музики полягає в порятунку. Наприклад у порятунку від розплоджених відеокурсів. Це така прикмета нашого часу — відеошколи й відеокурси. Навчання без контакту учня і викладача. Ось один із відгуків на вокальний видеоурок. Цей крик душі мені здався примітним: «Маячня!!! Щонайповніша!!! Люди, не дивіться цю *****, якщо не хочете зіпсувати собі весь голосовий апарат. Не займайтеся самонавчанням. Ви ніколи не почуєте, що співаєте неправильно. Вас має чути ПРОФЕСІОНАЛ!!! Він завжди скаже, де неправильно, і направить у правильний бік. Завжди підбере правильні вправи. Не забувайте, що через таких недовчителів можна зв’язок позбутися». Від себе додам, що гітарні відеоуроки теж не зважать на властивості конкретно вашого голосу й саме ваші труднощі. Робота з учнем — кропіткий процес. Викладач має психологічно як би «ввійти» в учня, поставити себе на його місце, щоб зрозуміти, як досягти результату. Лише індивідуальний підхід і безпосередній чи дистанційний контакт ведуть до спільної мети.

Багатьом знайома ситуація, коли ви знайшли в інтернеті акорди пісні чи табулатуру, але розібрати не змогли. Не дивно. Правильних табулатур у всемережжі обмаль. Крім того, ніхто там не писатиме табулатуру чи ноти саме для вашого голосу, але ж тональність пісні важлива — це не інструментальна п’єса. І ще треба зуміти пояснити, що не обов’язково співати в тій самій тональності, що в оригіналі в соліста — у кожного з нас свій голос. А як грати правою рукою ви з табулатури зрозуміли? А заспівати у вас під все це вийшло? А в тому, що ви чисто інтонуєте під час співу, впевнені? Все тепер можна зробити: слух (з віком складніше, але можна), голос (ви не німий? — можна), почуття ритму (одна з найбільше складнодосяжних навичок, якщо її нема спочатку, але набувається). Не маєте гітари? Гарний учитель зацікавлений вибрати для вас підхожий інструмент. Він знає, де ви можете припуститися помилки, і в чому вас можуть ошукати продавці. Вибір гітари залежить від музичних уподобань, голосу, віку, росту, статури, ще від безлічі факторів, тому добрий учитель обов’язково вибере гітару разом із вами. У вас не всі пальці на руці? — можна придумати іншу аплікатуру акордів. Ви шульга? — учитель підлаштується під вас, підбере гітару й гратиме з вами й учитиме «навпаки» — це незвично, але цікаво. Може, ваша ласка співати іноземною? — крім різних європейських мов, включно з грузинською, ми з учнями розбирали й виконували пісень арабською, перською, корейською, японською. (Втім, арабська для учня-йорданця була рідною.) Уміння співати мовою оригіналу входить у програму консерваторій. Чому ми маємо відставати? Пропонуйте свої варіанти. Погано це чи добре, визначимо після. Треба пробувати. Боїтеся виступати? — вчитель навчить упоратися з хвилюванням, він знає секрети. Набридли три блатні акорди? Хочете зробити акомпанемент ненудним і різноманітним? — є багато гітарних прийомів, досить складних, але таких, що не відвертають увагу від співу, напевно непоганою ілюстрацією тут будуть мої пісні. Можна все — було би бажання. Наймолодшим моїм учням було близько 5 років (це якщо говорити про гітару, співом і музичним розвитком захоплюються і поготів крихітки), найстарші — дідусі й бабусі. Була архітекторка відомих споруд, був бізнесмен, військовий, будівельник, пенсіонер МВС, логіст, шахтар, учитель, банкір, футболіст, моряк, програміст, м’ясник, IT-інженер, директор найбільшого аеропорту країни. Завжди багато лікарів. Вояк-строковик брав уроки через скайп на смартфоні прямо з військової частини. Звичайно, багато школярів і студентів і навіть самі музиканти (не дивуйтеся, навіть фахівець, який з першого зору добре читає ноти, хоче навчитися підбирати улюблені пісні) — усім доступна улюблена музика. Вчаться сім’ями: брати, сестри, подружні пари, діти з батьками, з рідними.

До речі, музику треба опановувати всім і завжди. Музика належить не лише професіоналам! Добре починати ще до народження — дитинка в маминому животі теж чує, як ви граєте і співаєте — і так у неї буде менше клопоту зі слухом надалі. Уміння музикувати — одна з основних якостей гармонійно розвиненої людини. Пам’ятаєте спартанське виховання? Ті суворі воїни обов’язково вміли співати, і грали хто на кіфарі, хто на флейті. І мені лестить, що кіфареди (співаки, котрі приграють собі на кіфарі) виникли раніше кіфаристів (музикантів, котрі грають на кіфарі без співу). Співати корисно і для здоров’я. Коли ми співаємо, наші голосові складки — їх ще називають зв’язками — коливаються так плавно і природно, як це не буває при розмові, і ця вібрація діє сприятливо на весь організм. Додайте до цього вібрацію струн, що передається по пальцях, вібрацію грифа, деки гітари, притиснутої до тіла, коли ми співаємо й граємо стоячи. Смачно розповів? Так і є. Співати — краще, ніж говорити, а тим паче шепотіти. Спів може лікувати. Про це добре знають йоги й лікарі. Я сам відновлювався після хвороби співом. Уже не раз учні звірялися мені, що спів і гітара врятували їх від депресії, допомагали здолати ПТСР.

Буває особлива праця. Чи може дівчинка з ДЦП, яка володіє тільки однією рукою, грати на гітарі та співати? Може, якщо другою її рукою станете ви. Бачили б ви при цьому її сяйливе обличчя! Чи потрібно викладати спів із гітарою іншій дівчинці, з серйозними психічними порушеннями, якщо впродовж декількох місяців результат навчання майже не помітний? Доки в дитини є бажання співати й тяга до інструменту, доки її мама каже, що після уроків дочка стає тихою і умиротвореною, це треба робити! Якось звернувся пастор із проханням навчити кількох парафіян співати й грати псалми на гітарі, і щоб підтримати паству навчався сам. А одного разу загукала справжня йогиня, щоб навчитися співати й грати на гітарі мантри для колективних медитацій. А ви думали, буває музика не гітарна, яку не можна заспівати, приграючи собі на гітарі? Навіть клубну танцювальну музику, реп і оперу можна! З учнями ми робили й це. Ніхто не вимагає від вас точного дотримання законів стилю, але вже самі для себе ви можете поекспериментувати! Буває, просять по-іншому: «Тільки без нот! Ноти мене лякають». Я вас розумію. Це як деякі малі діти, коли знаходять у булочці родзинки, не їдять їх — бояться, бо ще незвично. Гаразд, можна без нот. Нотна грамота бажана як основа, але не обов’язкова. Багато попередніх століть професійні музики, як-от менестрелі, теж співали й грали, не знаючи нот. Сучасні музикознавці, доктори й професори провідних вишів дорікають зашкарублим колегам: «Ненотовану музику вивчати теж треба. А викладачі часто бояться відірватися від нот». Тож не біймося ні нот, ні без нот! Вам можна просто добре розвинути музичний слух і збагнути кілька не таких уже складних правил із гармонії, що дозволяють самостійно підібрати будь-яку улюблену музику. Зрештою, кожен сам вирішує, на якому рівні зупинитись. А я і тішуся, коли з нічого виходить щось. У цьому є вищий сенс мого ворушіння тут, на землі.

Хочу поділитися з вами радістю і, ніде правди діти, гордістю. Це деякі з відео-, аудіозаписів деяких із моїх учнів. У різні часи я мав нагоду брати участь у їхній музичній долі. З цікавістю спостерігаю за їхнім дальшим становленням. Але вже тепер я задоволений результатами, які так різноманітно виявились у їхній творчості. Ще й надто, героїчні вчинки декого з них пов’язані з виконанням пісень під гітару. На жаль, я не маю можливості стежити за всіма: хтось, постраждавши від російської агресії і окупації, після вигнання поїхав і музикує задалеко, хтось знайшов себе в іншій галузі, хтось обов’язково виявить себе пізніше. З’являться і нові учні, — я готовий допомагати практично або хоча б порадою, бо розумію, що бувають специфічні труднощі: когось потрібно рятувати від помилок музичної школи, у когось проблеми зі слухом чи голосом, хтось не може поєднати спів і гру, адаптувати пісню для себе, хтось намагається створювати власні пісні й шукає допомоги в цьому, хтось думає, що занадто старий, а хтось не може знайти вчителя для дитини… Та багато ще буває всяких труднощів і проблем. Будь ласка, не соромтеся звертатися до мене. І сподіваюся, з’являться на цій сторінці нові твори, які я так само з гордістю зможу вам показати.

Завважте, я ділюся записами не лише «найкращих, ефектних» учнів, бо до мене звертаються різні люди з різними здібностями, і іноді нібито посередній результат насправді — величезна праця, ніяк не менша за працю з обдарованими. Мені не соромно це, бо знаю, як вони звучали тоді, коли звернулися до мене. Майже всі учні, чиї записи розміщено тут, і співати, і акомпанувати навчались у мене з нуля. Хочу, щоб ви поважали прагнення і зусилля будь-кого з них так само, як поважаю я.

Денис Миколайович Бережний

Golden Spikes

Етапи успіху. Перший і другий записи зроблено після року навчання співу й пригри на гітарі з нуля, третій — після трьох місяців навчання, четвертий — лише за півтора місяця.

1, 5 і 6. Love Me Like You (Little Mix)
2. Little me (Little Mix)
3. What Makes You Beautiful (One Direction)
4. Last Christmas (G. Michael)
7. Тучи в голубом (О. Журбін – В. Аксьонов, П. Синявський)

Кирило Романенко

Аудіо:

Creep (Radiohead)
Если у вас нету тёти (з к/ф «Іронія долі…», М. Тарівердієв – О. Аронов)

Брати Саша і Паша — Олександр Тупіцин (вокал, бас-гітара) та Павло Тупіцин (барабани), гурт «Земля Саннікова»

По дороге домой
Зачем (аудіо)
Свобода и рок-н-ролл
Мне всё равно

Андрій Цуканов (11–13 років)

В концерті, у школі та в літньому таборі —
Усюди потрібен співак із гітарою,
Усюди він має тріумф!

1. Поворот (Машина времени)
2, 5 і 8. Любите, девушки (Браво)
3 і 6. Буги-вуги (з фільму «Стиляги», М. Науменко – О. Ципенюк, М. Науменко)
4 і 7. Мам (Скрябін)

Настя, Поліна, Таня, Лера

Перший концерт за три місяці після початку навчання співу й пригри на гітарі.

What Makes You Beautiful (One Direction)
Last Christmas (G. Michael)

Богдан Максименко

Песня певца у микрофона (В. Висоцький) (аудіо)
Братские могилы (В. Висоцький)
Залізний дух (The ВЙО)
Пожары над страной (В. Висоцький)
Історія (Б. Максименко)
Мить (Океан Ельзи)
Скажи, як я (Б. Максименко) (аудіо)
Човен (Океан Ельзи)
Тепла зима (Скрябін)
Вставай (Океан Ельзи)
Ми сміло в бій підем (М. Штейнберг, Т. Компаніченко – О. Теліга)
Вже весна (Б. Максименко) (аудіо)
Браття (В. Жадан)
Половинка (Танцы Минус)
Любите, девушки (Браво)
Мой друг художник и поэт (К. Нікольський)
Однажды мир прогнётся под нас (А. Макаревич)
Дешёвые драмы (В. Стрикало)
У неё всё своё — и бельё, и жильё… (В. Висоцький)
Видение (М. Леонідов)
та інші

Єва

Drag Me Down (One Direction)
A.M. (One Direction)
This Town (N. Horan)
Night Changes (One Direction)
Just Hold On (Steve Aoki feat. Louis Tomlinson)
All Night (The Vamps, Matoma)
Hallelujah (Leonard Cohen)

Настя

Stand Up (корейською мовою) (J-Min)

Наталія Сафронова (11 років)

Відеозапис однієї з багатьох пісень, вивчених за три місяці навчання співу та акомпанементу на гітарі.

Наталка — дуже працьовита, цілеспрямована дівчинка. Вона відчуває музику, може подати твір цілісно. Тепер, за два роки від початку навчання, видно, що правильна робота принесла свої плоди: вивчено воістину недитячу кількість вокальних та інструментальних творів, початкові проблеми — не зовсім чисте інтонування, неідеальна дикція — хоч і даються взнаки, але вже не так помітно. Зростає сила голосу. Наталка вже вміє самостійно розспівуватися під гітару, підбирати на слух відносно нескладні пісні, а використовувати в пригрі мелодичні вставки: вступи, програші навчилася ще на початку. Тепер ми поступово збільшуємо їхню складність, продовжуємо працювати й над артистизмом. Учениця з задоволенням використовує свої навички на шкільних святах і в літньому таборі. Зауважте, Наталка — не якась особливо музично обдарована дитина. Звичайна школярка з «середньостатистично» несильним, але приємного тембру голосом, яка просто дуже любить гітару, музику, і вміє працювати: не пропускає і чекає на заняття, завжди робить домашнє завдання і більше нього. Я знаю, що деякі вчителі не беруться за таких «звичайних» дітей («Навіщо, аби тільки слух розвинути?»), але мені ця поза огидна. Будь-яка людина потребує музичного виховання. Будь-яка. Батьки Наталки Сафронової — молодці, що розуміють це. Вони бачать, як музика вже допомагає, і допомагатиме в житті їхній дочці.

Цінність цього відеозапису виконання ще й у тому, що одинадцятирічна дівчинка, що співає й приграє собі на гітарі, яка навчилася цього за короткий строк, — як і раніше, рідкість.

Буги-вуги (з фільму «Стиляги», М. Науменко – О. Ципенюк, М. Науменко)

Ельдар Телешов (11–12 років)

Ельдар — володар дзвінкого, гучного співацького голосу. І, звісно, абсолютно правильно, що разом із його розвитком він учиться акомпанувати собі, щоб не бути вічно прив’язаним до мінусівок чи шукати того, хто приграє.

Батарейка (Жуки)
Ай-яй-я (Базиль)
Наёмник в зелёном берете (невідомий автор)
Ночной дозор (Uma2rman)
Let's Be Friends (з відеогри «Нескінченне літо», С. Єйбог – І. Алєксєєв)
Три пути (Lumen)
Стань (М. Корж)
Как бьётся в груди (Монолит)
Эй, сталкер (М. Круглова, ансамбль Монолит)
Гимн Долга (М. Круглова, ансамбль Монолит)
Сталкер — это судьба (С.У.М.Е.Р.К.И)
Брат мой, брат (Канцлер Ги)
Выхода нет (Сплин)
О той весне (О. Плотнікова)
Чемпионы любви (Ранетки)
Ночь перед боем (П. Пламєнєв)
За світ встали козаченьки (М. Чурай)

Сергій Гущин (9–10 років)

Бубенцы ("Jingle Bells" J. Pierpont, російський текст Г. Васильєва)
Хоттабыч (Бумбокс)
Девушка по городу (В. Бутусов)

Аліса Чернова

Last Christmas (G. Michael)
Don't Be So Shy (Imany)

Влад Ярошевич (12 років)

Одна з перших пісень, вивчених за три місяці навчання співу й пригри на гітарі.

Я солдат (5’nizza/Пятніца)

Костя Литвин (6 років)

Костик бере уроки гітари і музичного розвитку рік. Ці записи ми зробили впродовж навчального року; «Бубенцы» і «Кукушка» — за два місяці від початку навчання. Акомпанує Костя на гітарі зменшеного розміру, відповідній віку. Дитячий репертуар він теж знає, але особливо вподобав загонистих пісень у роковому стилі.

Venus (Shocking Blue)
Бубенцы ("Jingle Bells" J. Pierpont, російський текст Г. Амінова, Г. Васильєва)
Кукушка (В. Цой)
Робин Бобин Барабек (Г. Гладков – К. Чуковський)
Жёлтая подводная лодка ("Yellow Submarine" The Beatles, Lennon–McCartney, змінений переклад І. Бродського)
Савка и Гришка (народна пісня)
Алиса (Ранетки)
Парень чернокожий (Л. Агутін)

Дмитрик Бабич (6 років)

У цьому відеозаписі на дошці можна прочитати жартівливо-загрозливий, але, як бачите, досить влучний девіз нашої Школи співу й пригри на гітарі — Обгітаримо всіх! — спрощену форму моєї думки, що «Музика належить не лише професіоналам».

Кукушка (В. Цой)
Это мамин день (Ю. Тугарінов – М. Садовський)

Діана Бідна (7 років)

Кукушка (В. Цой)

Данила Гаранжа (8 років)

І знову спрощений варіант «Зозулі» В. Цоя, серйозний Данила виконує пісню повністю. Так вийшло, що Даня відвідував у мене лише групові заняття для учнів 6–10 років, жодного індивідуального. Тобто попрацювати як слід — особливо над голосом — змоги я не мав. Проте, для такого невеликого віку успіхи є, а чистоті інтонування ми ще навчимося.

Кукушка (В. Цой)

Хор гітаристів «Зозуленятка»

Гліб Ярійчук, Діана Бідна, Дмитро Бабич, Олеся Кондратко.

Різні виконання спрощеного варіанту пісні «Кукушка» (В. Цой)

Андрій Чернишов

Кукушка (В. Цой)
Хоттабыч (Бумбокс)

Марко Тлехугов

Марчика вигнали з музичної школи при консерваторії: «нездатний до занять музикою, нездібний». Можу собі уявити, як творчо обдарований Марчик виводив із себе консерваторських викладачів. І тоді Марка привели до мене. Все вийшло не одразу — знадобилося більше часу, ніж зазвичай, і дуже індивідуальний підхід. І ось наші результати.

Видели ночь (В. Цой)

Дмитро Калугін і Мирон Цудіков

Дуету співаків-гітаристів до снаги і веселі, і суворі концертні номери.

1 і 2. Буги-вуги (з фільму «Стиляги», М. Науменко – О. Ципенюк, М. Науменко)
3. О той весне (О. Плотнікова)
4. Чумачечая весна (О. Потапенко)

Дмитро Калугін, гурт Hole Of The Universe

І ось знайомий вам по відео вище Дмитрик Калугін виріс і перетворився на чудового лебедя, тобто став виконувати власних пісень, зібрав гурт, має альбоми й виступи. Цікаво простежити його шлях, тож не проминіть пісню «Как ты могла?» і сюрпризик після неї, щоб відчути атмосферу наших знімань.
У всіх піснях музика і слова Д. Калугіна.

ЧСВ
Дыра Вселенной
Неновогодняя
Мне пофиг на всё
Как ты могла?
Скоро мы вернёмся
Добрые люди
Мне всё надоело

Маша Царькова (9–11 років)

Тільки грати? Лиш співати?
Ні! Співати й пригравати!

Листья жёлтые (Р. Паулс – Я. Петерс, І. Шаферан)
Иногда (Алсу)
Это мамин день (Ю. Тугарінов – М. Садовський)
О той весне (О. Плотнікова)
До рассвета (С. Казанова & Arsenium)
Леди Совершенство (з т/ф «Мері Поппінс, до побачення») (М. Дунаєвський – Н. Олєв)
Лети, Лиза (Ёлка), з Лізою Царьковою
Чемпионы любви (Ранетки)
Районы-кварталы (Звери)

Ліза Царькова (11–13 років)

Don't Be So Shy (Imany)
Влюблена (Y. Beliz)
Venus (Shocking Blue)
Будь со мной рядом (О. Ракітін), з О. Покиньтелицею
Виноград (А. Максимова – М. Гонсалес Моро)
Движения (О. Темникова)
Лети, Лиза (Ёлка), з Машею Царьковою і самостійно
Районы-кварталы (Звери)
Не узнали (К. Саркісян)
Если в сердце живёт любовь (А. Максимова)

Олександр Покиньтелиця

Видели ночь (В. Цой)
Zombie (The Cranberries)
На заре (Альянс)
Come as You Are (Nirvana)
Я свободен (В. Кипелов, С. Маврин, М. Пушкіна)
Бубенцы ("Jingle Bells" J. Pierpont, російський текст Г. Васильєва)
Дорога в облака (Браво)
Englishman in New York (Sting)
Прогулки по воде (Наутилус Помпилиус)
Буги-вуги (з фільму «Стиляги», М. Науменко – О. Ципенюк, М. Науменко)
Будь со мной рядом (О. Ракітін), з Є. Царьковою
Day of the Lords (Joy Division)
Love Will Tear Us Apart (Joy Division)
Down by the River (Milky Chance)
Flashed Junk Mind (Milky Chance)
Kids With Guns (Gorillaz)
Knockin' on Heaven's Door (Bob Dylan)
Бонни и Клайд (Сплин)

Ілля Кардаш (10 років)

1 і 2. Марионетки (А. Макаревич)

Sofia Solo

Дуже приємно, коли учні, які раніше не вміли грати на гітарі, тепер пишуть власні пісні.

До свиданья, мама! (з фільму «Стиляги», Н. Девлет-Кільдеєв)
Спи собі сама (Скрябін)
Я всё соврал (Sofia Solo – Ель Твіт)
Друг (Океан Ельзи)
Ты не звонишь (М. Кравец)
Пьяную (М. Краймбрері)
Знаешь (Рожден)
Не узнали (К. Саркісян)
Останусь (Город 312)
Вам досталось много лестных слов (Sofia Solo – Е. Асадов)
Ранены (Льоша Свік)
Ты так красива (Quest Pistols)

Ілля Малий

Ілля навчається в Латвії через скайп. Почав із нуля, тепер пише й співає власні пісні.

Воины света (С. Міхалок)
Пачка сигарет (В. Цой)
Отряд не заметил потери бойца (Є. Лєтов)
Ледар (І. Малий, Д. Бережний), у виконанні Д. Бережного

Лілія Лобода

Порівняйте відео, що записані на початку навчання, і роки по тому — як розкривається виконавиця, якщо відразу стати на правильний шлях. Знання та навички залишаються настільки міцними, що попри перерву в кілька років, без зусиль удалось усе пригадати й відновити, та ще й змінити інструмент — перейти з гітари на укулеле.

Valentine (Kina Grannis)
Last Christmas (G. Michael)
Колыбельная медведицы (з м/ф «Умка», Є. Крилатов – Ю. Яковлєв)
Крылатые качели (з фільму «Пригоди Електроніка», є. Крилатов – Ю. Ентін)
California (Chase Goehring)
Night Changes (One Direction)

Олексій Лобода

Любите, девушки (Браво)
Тучи в голубом (О. Журбін – В. Аксьонов, П. Синявський)
Дыхание (Наутилус Помпилиус)

Єва Бодрова

Звёзды останутся здесь (В. Цой)
Видели ночь (В. Цой)
Романс (Сплин)
Районы-кварталы (Звери), з Д. Петровим

Данило Петров

Мои друзья (В. Цой)
Дождь для нас (В. Цой)
Ветер (Brainstorm)
Бездельник (В. Цой)
Районы-кварталы (Звери), з Євою

Тетяна Велинчук

Марионетки (А. Макаревич)
Песня про медведей (з к/ф «Кавказька полонянка») (О. Зацепін – Л. Дербеньов)
33 коровы (з т/ф «Мері Поппінс, до побачення») (М. Дунаєвський – Н. Олєв)

Артем Ярош

Уроки через скайп. Як і більшість на цій сторінці, навчається з нуля.

Трамваями домой (Фогель)
Мам (Скрябін)
Ненужный (Verbee)

Ілля Харченко

Буги-вуги (з фільму «Стиляги», М. Науменко – О. Ципенюк, М. Науменко)
Дождь (ДДТ)
Танцуй (Сплин)
Полверсты огня и смерти (О. Матов)
Пачка сигарет (В. Цой)
Видели ночь (В. Цой)
Knockin' on Heaven's Door (Bob Dylan)
Звезда по имени Солнце (В. Цой), дует сина і батька
Медуза (Matrang)

Олександр Харченко

Зазвичай перші відеозаписи з учнями ми робимо після трьох місяців навчання з нуля. Батько і син Харченки впоралися раніше — перші записи вийшли приблизно за два місяці. І це при тому, що уроки ми мали переважно раз на тиждень. Зацікавленість і сімейна взаємодопомога зробили свою справу. Передувала цим виконанням неабияка праця над інтонуванням, бо співали вони насампочатку ну дуже нечисто. Попереду ще велика праця над чистотою і милозвучністю співу.

Надежда (О. Пахмутова – М. Добронравов)
Трава у дома (В. Мигуля – А. Поперечний)
Полверсты огня и смерти (О. Матов)
Не спеши (Чайф)
Звезда по имени Солнце (В. Цой), дует сина і батька

Олександр

Олександрові 30 років, живе у Страсбурзі (Франція), навчається через скайп і зум.

I'll Be Your Mirror (Velvet Underground)

Валерія Замай, дует «Хочу Собаку!»

Що залишається у пам’яті після навчання? Наскільки корисні уроки в довгостроковій перспективі? Відповідь раптово прийшла у відкритому листі учениці 15 років по тому.

Здравствуйте, Денис!

Счастлива найти Вас здесь. Слушаю песни с нежным трепетом, затаив дыхание…они отзываются, звучат во мне, переливаются…мерехтять…бренчать…відчуваю їх, розумію…как и пятнадцать лет назад, когда Вы играли на 12-струнной гитаре и пели их во время наших занятий.
Может, вспомните меня…я Лера! Была 15-летним подростком с бунтарским духом и не с самым лёгким характером)))) Сейчас мне, наверное, столько же, сколько Вам было тогда…много всего произошло…но музыку я не бросила, и она меня…тоже пишу свои песни.
Думаю, нет, я точно уверена, что именно Ваша самобытная, честная, ни на кого не похожая, музыка…сформировала во мне музыкальность, задала направление, помогла понять, осознать и определиться с тем, что для меня действительно важно и ценно, чему хочется отдаваться всем сердцем…
…Честно создавать что-то своё, звучать и транслировать смыслы!

И мне так было важно найти Вас…сказать Спасибо! Переслушать песни…)

P.S. А ещё, я с теплотой и добротой вспоминаю наши философские беседы о жизни и о «Самых Главных Вещах в Мире»!))))

Валерія Замай стала акторкою, лялькаркою, авторкою і виконавицею пісень.

Інтро / Соловей
Июль / Нежный возраст
Песенка мамонтёнка (з м/ф «Мама для мамонтеняти») (В. Шаїнський – Д. Непомняща)
Цвет лилий
Время
Сердце города
Там, на горе
Шинель
Голый ёж
Комета
Ракета
Кукольный дом
Колыбельная
Хорошо иметь длинную шею
Я супергерой!
Хочу собаку
Сегодня я никто
Свежий ветер
Дельфины

Олег

Аделаида (Б. Гребенщиков)
Птицы белые мои («Бури и метели...») (К. Нікольський)
Костёр (А. Макаревич)

Ольга Васильєва

Тебя любить, обнять и плакать над тобой (Сияла ночь) (М. Ширяєв – А. Фет)

Андрій Решетніков

Кошка, которая гуляет сама по себе (А. Макаревич)
Я спросил у ясеня (з к/ф «Іронія долі...») (М. Тарівердієв – В. Кіршон)
Колыбельная медведицы (з м/ф «Умка», Є. Крилатов – Ю. Яковлєв)
Ваше благородие, госпожа Разлука (з к/ф «Біле сонце пустелі») (І. Шварц – Б. Окуджава), дует із Д. М.
Ничего на свете лучше нету (з м/ф «Бременські музиканти») (Г. Гладков – Ю. Ентін)
Половинка (Танцы Минус)
Бумажный солдат (Б. Окуджава)
Ветер перемен (з т/ф «Мері Поппінс, до побачення») (М. Дунаєвський – Н. Олєв)
Говорят, мы бяки-буки (Пісня розбійників із м/ф «Бременські музиканти») (Г. Гладков – Ю. Ентін)
За тех, кто в море (Машина времени)
Скворец (А. Макаревич)
Марионетки (А. Макаревич)
Любите, девушки (Браво)
Наёмник в зелёном берете (невідомий автор)
Кто-то простит (М. Насиров)
Листья жёлтые (Р. Паулс – Я. Петерс, І. Шаферан)
Милая моя (Ю. Візбор)
В горнице моей светло (О. Морозов – М. Рубцов)
Поворот (Машина времени)
Она идёт по жизни, смеясь (Машина времени)
Костёр (Машина времени)
та інші

Ігор Котляров

Бонни и Клайд (Сплин)
Романс (Сплин)

Ольга Дмитрук

Ольга Дмитрук, відома мандрівниця, голова парусної комісії Донецької обл. федерації спортивного туризму, майстер спорту України зі спортивного туризму, фахова кінологиня, кіннотниця, письменниця… І моя учениця.
Виступ на фестивалі «Струни циркону». Приєднуюся до захоплень публіки: «Браво!» Вдумливе, грамотне виконання.

Когда б мы жили без затей... (В. Доліна)

Паренёк Простой

Спеціально для тих, хто міркує щодо уроків скайпом. За псевдонімом «Паренёк Простой» приховується мій учень, який у вільний від роботи час почав навчатися співати й акомпанувати з нуля. Для уроків використовував айфон. Пізніше залучив до дистанційного навчання 6-річного сина. То було особливо цікаво й мені, адже в педагогіці побутувала думка, що дитину такого віку навчити через скайп неможливо. Цю опінію ми спростували. І не тільки зруйнували цей міф, а й добряче потопталися по ньому, граючи та співаючи веселих пісень. А втім, це вже інша історія. Згодом «Паренёк Простой» став автором-виконавцем отаких пісень, а мої послуги давно вийшли за межі навчання співу й пригри на гітарі та доповнилися допомогою в аранжуванні й музичному продюсуванні.
Слухайте. Досі вагаєтеся щодо ефективності онлайн-уроків? Еге ж, отак і трапляється — хтось сидить і має самі вагання, а хтось співає власних пісень і має вже декілька музичних альбомів та кліпів.

У всіх піснях, окрім зазначених, музика і слова Паренька Простого.

Дом
Ваш звонок
Собака-Барабака
Пуля
Школьная любовь
Ctrl+Alt+Del
П. Д. Н.
Герои
Тебе
Вспоминайте
Студент
Виталя
Офисные крысы
Другая жизнь
Uber
Батарейка (Жуки)
Пачка сигарет (В. Цой)
Студент (виконує Д. Бережний)
Паренёк простой
Свобода
Брат
План капкан

Андрій

Дехто гадає: «Як я можу навчитися співати, якщо я ніколи не співав і не маю слуху?». А ось можете, якщо вчитиметеся так само, як IT-інженер Андрій, що живе в Німеччині. На початку навчання він зовсім не вмів грати на гітарі й не міг чисто проінтонувати сливе будь-яку ноту. Минуло кілька місяців і нечисто взятих звуків залишилося не так вже й багато. Ви можете почути, що чистота співу дається ще нелегко, але це справжня праця. А як переконливо створює Андрій образ «радіоактивної» людини в першій пісні та сп’янілої «літнім вином» у другій! З такою працьовитістю, як в Андрія, результат щоразу буде кращим і кращим.

Radioactive (Imagine Dragons)
Summer Wine (Lee Hazlewood)
Стук (В. Цой)

Олег Пшеничников

Выхода нет (Сплин)
Спи в заброшенном доме (Сплин)

Ольга Фуфаєва

Ольга Фуфаєва — поетка, філологиня, викладачка університету, і моя учениця, яка має рідкісне контральто (низький жіночий голос). Часом виконавцеві в музикуванні докучає яка-небудь проблема, якої треба довго, кропітко збуватись. Для Ольги ця складність — у координації музичного слуху та голосу. Після такого обсягу нашої з нею праці у пересічної людини давно спустилися б руки. Але цілеспрямована Оля все-таки досягла гідного результату. Ми чуємо, що це ще не межа. Навчання триває.

А всё-таки жаль (Б. Окуджава)
Я в весеннем лесу пил берёзовый сок... (Є. Агранович)

Валерій

Маяк (Сплин)

Людмила Левашова (вокал, гітара) та Едуард Левашов (бас-гітара)

Уроки через скайп. І не тільки — в більшості пісень звучать мої аранжування партії бас-гітари.
У всіх піснях музика і слова Л. Левашової.

Иду дорогой
Вера, победившая мир
Во славе и силе Ты грядешь
Вот я, Господь
Делай шаг вперёд
Ибо так возлюбил Бог этот мир
Славьте Бога, небеса
Бог рядом
Завтрашний день
Слава Тебе
Верю
Будь превознесён!
Иисус, Тебя люблю

Сотні тисяч опосередкованих учнів

Багато років мої авторські методичні розробки можна побачити на сайтах інших викладачів, зокрема сайті Школи гри на гітарі та укулеле «ШАК». Отже я сміливо відношу й сотні тисяч адептів цієї та інших шкіл до своїх учнів. Утішаюся, що матеріали з мого досвіду роботи допомагають викладачам і їхнім учням у навчанні.

Олександр Пальчик

Алые паруса (У синего моря) (невідомий автор)

Сергій Руднєв

До п’ятдесяти років Сергій, у минулому військовий, не вмів не тільки грати на гітарі, але й хоч якось співати. За два роки кропітких, наполегливих занять він став автором-виконавцем зі своїм характерним впізнаваним почерком, в якому я вбачаю риси творчості народних наївних художників-живописців. Думаю, ви ледве пригадаєте іншого виконавця, який зберіг у собі щирість, простоту, чарівність так, як їх зберіг Сергій Руднєв.

Зимний вечер (музика і слова С. Руднєва)
Мечты детства (музика і слова С. Руднєва)

Слава Вендланд

Автор-виконавець Слава Вендланд живе в Німеччині та навчається через скайп.
У всіх піснях музика і слова С. Вендланда.

Ералаш по-взрослому
Погадай, цыганка, на судьбу
Облака
Трусы семейные
Многогранная жизнь
Посвящение В. Высоцкому

Спільна творчість учнів і вчителя

Девчонка-одноклассница (Д. Бережний – С. Руднєв)
Ледар (І. Малий, Д. Бережний)
Ночь бессонна и длинна... (Три свечи) (С. Руднєв, Д. Бережний – С. Руднєв)
Всі нормальні кохання мають (Б. Максименко, Д. Бережний – Б. Максименко)
Студент (музика і слова Паренька Простого)
Три свечи (С. Руднєв, Д. Бережний – С. Руднєв)

Дивіться також:
Гітара + Вокал. Учимося через Skype;
Про «правильні» схеми акордів;
Схеми акордів для шульг;
Як навчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно;
Колекція гітарних боїв;
Схеми гітарних боїв;
Таблиці тональностей для підбирання і транспонування пісень;
Універсальна таблиця акордів. Побудова та аплікатури;
Універсальні схеми розташування ступенів тональностей на грифі гітари;
Розташування нот на грифі гітари;
Як завершити пісню гарно;
«Постановка голосу» Електронний навчальний посібник для самопідготовки студентів;
Табулатури, акорди, ноти й відеорозбори на замовлення;
Будова гітари;
Заохота без криків і оцінок;
З досвіду роботи з обдарованими учнями;
Про деякі особливості й відмінності школи;
Смішні випадки й курйози з моєї музичної та педагогічної практики

© Денис Миколайович Бережний, denysberezhnyi.com.ua