Денис Бережний
Школа співу й пригри на гітарі
Універсальна таблиця акордів (побудова та аплікатури)
2013.01.02
Як не у відкритій позиції беруться основні види акордів: мінори, мажори, септакорди? Як обчислити акорд самостійно? Як взяти акорд, назва якого має дієз (#) чи бемоль (b)? Як поставити акорд із баре? На якому ладі й якими пальцями його брати? Дуже проста «Універсальна таблиця побудови та аплікатур акордів» допомагає відповісти на ці запитання, а також зрозуміти й засвоїти принцип, за яким будується більшість акордів із баре — «саме баре плюс акорд відкритої позиції».
Правила використання
Універсальної таблиці побудови та аплікатур акордів
- Знайти на басових (4, 5, 6-й) струнах гітари основний тон потрібного нам акорду — тут буде його основний бас¹.
- Знайти в таблиці акорд потрібного нам типу (мінор, мажор або септакорд), з основним басом на відповідній струні.
- Поставити акорд на грифі.
Приклад.
Припустимо, нам потрібен акорд Ebm, тобто мі бемоль мінор. Ми маємо знати, де розташовані звуки мі бемоль на басових струнах. Пригадуємо це або обчислюємо — мі бемолі перебувають на грифі на півтон нижче від звуків мі. Маємо їх на 1-му ладі 4-ї струни, на 6-му ладі 5-ї струни, на 11-му ладі 6-ї струни. Звісно, мі бемоль є ще на 13-му ладі 4-ї струни, але зручність такого акорду залежатиме від будови гітари.
І ось ми починаємо будувати свій акорд. Ставимо баре на 1-й лад, там, де ми знайшли перший звук мі бемоль. А далі дивимося в таблиці, як беруться мінори з басом на 4-й струні. Ця схема в лівому стовбці вгорі. Якщо ми гратимемо з басами, то основний бас у нас буде саме на 4-й струні. Навіть якщо ми гратимемо без вираженої лінії баса, аплікатура акорду та сама. Так отримуємо перший акорд Ebm.
Другий звук мі бемоль у нас був на 6-му ладі 5-ї струни. Отже баре ставимо на 6-й лад, а інші пальці за схемою в лівому стовбці посередині. Отримуємо акорд Ebm (VI), тобто мі бемоль мінор на 6-му ладі або, як ще кажуть, у 6-й позиції.
Ще звук мі бемоль ми знаходили на 11-му ладі 6-ї струни, і акорд на його основі можна взяти, якщо побудова гітари вможливлює, з баре на 11-му ладі за схемою в лівому стовбці внизу. Це Ebm (XI). Так ми отримали не один, а цілих три мі бемоль мінори, з яких можемо вибрати той, що підходить, зважаючи на попередні й наступні акорди.
Маю сказати, що мі бемоль мінори і взагалі різні мінори, мажори й мажорні септакорди можна взяти не лише за табличними схемами й аплікатурами. Є ще багато інших, складніших. Але початківцям цих схем поки що буде достатньо.
Подивіться-но знову на ці дев’ять схем акордів у таблиці. Якщо подумки не зважати на баре, залишаться знайомі вам прості акорди відкритої позиції, з яких ви починали навчання. Але тільки взяті іншими пальцями й на інших ладах. Ось так і будується решта «складних» акордів — зсовуються далі по грифу, а роль верхнього поріжка відіграє перший палець із баре. Мінори при цьому залишаються мінорами, мажори — мажорами, септакорди — септакордами. Виходить, для того, щоб сміливо брати акорди й пригравати на всьому грифі в будь-яких тональностях, треба знати всього-но кілька схем і розташування звуків на басових струнах, щоб ставити баре в потрібному місці.
- Уроки співу? Вокалу? Або уроки гри на гітарі? Чому важливо вчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно. Хто і де навчає цього. Як не помилитися у виборі викладача. Плюси і мінуси навчання в музичній школі. Як не потрапити в пастку відеошкіл. Відеоуроки, персональні уроки або дистанційні уроки скайпом онлайн — що краще? Відповіді тут:
- Школа співу й пригри на гітарі
- Дивіться також:
- Гітара + Вокал. Учимося через Skype;
- Про «правильні» схеми акордів;
- Схеми акордів для шульг;
- Як навчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно;
- Колекція гітарних боїв;
- Схеми гітарних боїв;
- Таблиці тональностей для підбирання і транспонування пісень;
- Універсальні схеми розташування ступенів тональностей на грифі гітари;
- Розташування нот на грифі гітари;
- Як завершити пісню гарно;
- «Постановка голосу» Електронний навчальний посібник для самопідготовки студентів;
- Табулатури, акорди, ноти й відеорозбори на замовлення;
- Будова гітари;
- Заохота без криків і оцінок;
- З досвіду роботи з обдарованими учнями;
- Про деякі особливості й відмінності школи;
- Смішні випадки й курйози з моєї музичної та педагогічної практики
© Денис Миколайович Бережний,
denysberezhnyi.com.ua
|