Денис Бережний

Школа співу й пригри на гітарі

Універсальні схеми розташування ступенів тональностей на грифі гітари

2018.04.17

Навіщо потрібні ці схеми:

  1. При слуховому підборі пісень не завжди оригінал звучить у зручній для гітариста тональності. Йдеться про ситуації, коли більшість акордів виявляються з баре. Можна, звичайно, підібрати пісню в зручній, легкій тональності, перед цим добре запам’ятавши її. Але при такому способі передчасного транспонування імовірні помилки. Точніше розібратися зі ступенями твору можна, граючи однаково з оригіналом. До речі, не завжди це буде геть так само, як грають музиканти на записі — там взагалі може не бути гітари (наприклад, лише комп’ютер) чи використовуватись інші позиції, аплікатури, чи нестандартний стрій. Граючи одночасно й однаково з оригіналом, ви краще чуєте лінії баса й мелодій. Після точного підбору оригіналу транспонуйте в зручну тональність.
  2. Ви мусите приграти без підготовки й репетиції. Це може бути концерт, вечірка, посиденьки. Коли я працював у ресторанах, це вміння було мені в пригоді під час пригри біля столиків. Хтось починає співати в довільній тональності й ви розумієте, що не така вона довільна, як свавільна. Просити не придурюватися і співати в Am або Em несолідно, непрофесійно, і ніколи. Та й хто там буде під вас підлаштовуватися? Це ж акомпаніатор повинен підлаштовуватися під соліста, а не навпаки. А буває на концерті співає соліст із професіоналізмом не меншим за ваш, і чітко знає, що це його тональність і вище-нижче не співатиме (хоча й міг би). Метушня з каподастром не врятує — модуляції. Тоді просто і впевнено приграєте за знайомими схемами.
    У процесі виконання, коли бачите, що акорд із баре номінально — легкий акорд відкритої позиції (скажімо, поставили мажор на 5-му ладі з основним басом на 5-й струні — а це D), переносите руку на звичайний Ре мажор і відпочиваєте від баре. Ну або не переносите — не завжди це звучить гарно. З досвідом плавно заміщати важкі акорди легкими виходить ліпше.
  3. Знаючи схеми розташування ступенів мажорних і мінорних ладів відносно один одного, ви розумієте принцип будови гітари, перевагу гітаристів, як порівняти з іншими інструменталістами (зокрема, піаністами), міняти тональності, не змінюючи аплікатуру. Легко переходите з тональності в тональність. Впевнено пишете власні пісні й підбираєте чужі. Наочно бачите й краще розумієте принцип квартового домінантового тяжіння ступенів, що будь-який акорд є домінантою і тяжіє до своєї власної тоніки, розташованої квартою вище.

Пояснення:

  • Горизонтальні лінії — струни; вертикальні лінії — ладові поріжки. Номери ступенів написані в тих місцях, де треба взяти основний тон (бас) акорду і далі його будувати. Нумерації ладів нема, бо вона залежить від потрібних вам тональностей, тому ці схеми універсальні, пересувні.
  • Брати акорди з основним басом на 4-й струні незручно, тому я не даю тут схеми тональностей із тонікою на цій струні. Якщо ви виявили основний бас тоніки вашої тональності на 4-й, майже завжди зручніше перенести його на 6-ту й грати там за своєю схемою.
  • Схеми для мінорних тональностей нарисовані надмірними, 6-ладовими. Граючи я так і тримаю їх у голові, щоб іти від тоніки в будь-який бік. Але коли є бажання, кількість ладів можете скоротити до 4 правих або 5 лівих. Усі ступені тональності однаково залишаться в наявності.

Мінорні тональності

Так розташовані ступені, якщо основний тон (бас) тоніки на 6-й струні:

   |-------|-------|-------|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|-------|-------|-------|
   |----VI-|-------|---VII-|-------|-----I-|-------|
   |---III-|-------|----IV-|-------|-----V-|----VI-|
   |---VII-|-------|-----I-|-------|----II-|---III-|

Так розташовані ступені, якщо основний тон (бас) тоніки на 5-й струні:

   |-------|-------|-------|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|-------|-------|-------|
   |---III-|-------|----IV-|-------|-----V-|----VI-|
   |---VII-|-------|-----I-|-------|----II-|---III-|
   |----IV-|-------|-----V-|----VI-|-------|---VII-|

I — Тоніка
IV — Субдомінанта
V — Домінанта

Тоніка і субдомінанта — мінорні (але можуть змінюватися). Решта ступенів найчастіше мажорні (але можуть бути варіанти).

Грати акорди з басами на 4-й струні не обов’язково — ті самі акорди можна взяти з басами на 5-й, 6-й струні.

Мажорні тональності

Так розташовані ступені, якщо основний тон (бас) тоніки на 6-й струні:

   |-------|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|-------|
   |----VI-|-------|-------|-------|
   |---III-|----IV-|-------|-----V-|
   |---VII-|-----I-|-------|----II-|

Так розташовані ступені, якщо основний тон (бас) тоніки на 5-й струні:

   |-------|-------|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|-------|-------|
   |-------|-------|-------|-------|-------|
   |----IV-|-------|-------|-------|-------|
   |-----I-|-------|----II-|-------|---III-|
   |-----V-|-------|----VI-|-------|---VII-|

II і VI ступені — мінорні (але можуть змінюватися). Решта ступенів найчастіше мажорні (але можуть бути варіанти).

Якщо грати акорди з басами на 4-й струні не виходить, ці акорди можна знайти за межами зазначених ладів і брати з басами на 5-й, 6-й струні.

Запам’ятати схеми зовсім не складно, якщо зауважити їхню схожість зі звичайними тональностями: Em, Am, F, C.


Уроки співу? Вокалу? Або уроки гри на гітарі? Чому важливо вчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно. Хто і де навчає цього. Як не помилитися у виборі викладача. Плюси і мінуси навчання в музичній школі. Як не потрапити в пастку відеошкіл. Відеоуроки, персональні уроки або дистанційні уроки скайпом онлайн — що краще? Відповіді тут:
Школа співу й пригри на гітарі
Дивіться також:
Гітара + Вокал. Учимося через Skype;
Про «правильні» схеми акордів;
Схеми акордів для шульг;
Як навчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно;
Колекція гітарних боїв;
Схеми гітарних боїв;
Таблиці тональностей для підбирання і транспонування пісень;
Універсальна таблиця акордів. Побудова та аплікатури;
Розташування нот на грифі гітари;
Як завершити пісню гарно;
«Постановка голосу» Електронний навчальний посібник для самопідготовки студентів;
Табулатури, акорди, ноти й відеорозбори на замовлення;
Будова гітари;
Заохота без криків і оцінок;
З досвіду роботи з обдарованими учнями;
Про деякі особливості й відмінності школи;
Смішні випадки й курйози з моєї музичної та педагогічної практики

© Денис Миколайович Бережний, denysberezhnyi.com.ua