Денис Бережний
Школа співу й пригри на гітарі
Універсальні схеми розташування ступенів тональностей на грифі гітари
2018.04.17
Навіщо потрібні ці схеми:
- При слуховому підборі пісень не завжди оригінал звучить у зручній для гітариста тональності. Йдеться про ситуації, коли більшість акордів виявляються з баре. Можна, звичайно, підібрати пісню в зручній, легкій тональності, перед цим добре запам’ятавши її. Але при такому способі передчасного транспонування імовірні помилки. Точніше розібратися зі ступенями твору можна, граючи однаково з оригіналом. До речі, не завжди це буде геть так само, як грають музиканти на записі — там взагалі може не бути гітари (наприклад, лише комп’ютер) чи використовуватись інші позиції, аплікатури, чи нестандартний стрій. Граючи одночасно й однаково з оригіналом, ви краще чуєте лінії баса й мелодій. Після точного підбору оригіналу транспонуйте в зручну тональність.
- Ви мусите приграти без підготовки й репетиції. Це може бути концерт, вечірка, посиденьки. Коли я працював у ресторанах, це вміння було мені в пригоді під час пригри біля столиків. Хтось починає співати в довільній тональності й ви розумієте, що не така вона довільна, як свавільна. Просити не придурюватися і співати в Am або Em несолідно, непрофесійно, і ніколи. Та й хто там буде під вас підлаштовуватися? Це ж акомпаніатор повинен підлаштовуватися під соліста, а не навпаки. А буває на концерті співає соліст із професіоналізмом не меншим за ваш, і чітко знає, що це його тональність і вище-нижче не співатиме (хоча й міг би). Метушня з каподастром не врятує — модуляції. Тоді просто і впевнено приграєте за знайомими схемами.
У процесі виконання, коли бачите, що акорд із баре номінально — легкий акорд відкритої позиції (скажімо, поставили мажор на 5-му ладі з основним басом на 5-й струні — а це D), переносите руку на звичайний Ре мажор і відпочиваєте від баре. Ну або не переносите — не завжди це звучить гарно. З досвідом плавно заміщати важкі акорди легкими виходить ліпше.
- Знаючи схеми розташування ступенів мажорних і мінорних ладів відносно один одного, ви розумієте принцип будови гітари, перевагу гітаристів, як порівняти з іншими інструменталістами (зокрема, піаністами), міняти тональності, не змінюючи аплікатуру. Легко переходите з тональності в тональність. Впевнено пишете власні пісні й підбираєте чужі. Наочно бачите й краще розумієте принцип квартового домінантового тяжіння ступенів, що будь-який акорд є домінантою і тяжіє до своєї власної тоніки, розташованої квартою вище.
Пояснення:
- Горизонтальні лінії — струни; вертикальні лінії — ладові поріжки. Номери ступенів написані в тих місцях, де треба взяти основний тон (бас) акорду і далі його будувати. Нумерації ладів нема, бо вона залежить від потрібних вам тональностей, тому ці схеми універсальні, пересувні.
- Брати акорди з основним басом на 4-й струні незручно, тому я не даю тут схеми тональностей із тонікою на цій струні. Якщо ви виявили основний бас тоніки вашої тональності на 4-й, майже завжди зручніше перенести його на 6-ту й грати там за своєю схемою.
- Схеми для мінорних тональностей нарисовані надмірними, 6-ладовими. Граючи я так і тримаю їх у голові, щоб іти від тоніки в будь-який бік. Але коли є бажання, кількість ладів можете скоротити до 4 правих або 5 лівих. Усі ступені тональності однаково залишаться в наявності.
Мінорні тональності
Так розташовані ступені, якщо основний тон (бас) тоніки на 6-й струні:
|-------|-------|-------|-------|-------|-------|
|-------|-------|-------|-------|-------|-------|
|-------|-------|-------|-------|-------|-------|
|----VI-|-------|---VII-|-------|-----I-|-------|
|---III-|-------|----IV-|-------|-----V-|----VI-|
|---VII-|-------|-----I-|-------|----II-|---III-|
Так розташовані ступені, якщо основний тон (бас) тоніки на 5-й струні:
|-------|-------|-------|-------|-------|-------|
|-------|-------|-------|-------|-------|-------|
|-------|-------|-------|-------|-------|-------|
|---III-|-------|----IV-|-------|-----V-|----VI-|
|---VII-|-------|-----I-|-------|----II-|---III-|
|----IV-|-------|-----V-|----VI-|-------|---VII-|
I — Тоніка
IV — Субдомінанта
V — Домінанта
Тоніка і субдомінанта — мінорні (але можуть змінюватися). Решта ступенів найчастіше мажорні (але можуть бути варіанти).
Грати акорди з басами на 4-й струні не обов’язково — ті самі акорди можна взяти з басами на 5-й, 6-й струні.
Мажорні тональності
Так розташовані ступені, якщо основний тон (бас) тоніки на 6-й струні:
|-------|-------|-------|-------|
|-------|-------|-------|-------|
|-------|-------|-------|-------|
|----VI-|-------|-------|-------|
|---III-|----IV-|-------|-----V-|
|---VII-|-----I-|-------|----II-|
Так розташовані ступені, якщо основний тон (бас) тоніки на 5-й струні:
|-------|-------|-------|-------|-------|
|-------|-------|-------|-------|-------|
|-------|-------|-------|-------|-------|
|----IV-|-------|-------|-------|-------|
|-----I-|-------|----II-|-------|---III-|
|-----V-|-------|----VI-|-------|---VII-|
II і VI ступені — мінорні (але можуть змінюватися). Решта ступенів найчастіше мажорні (але можуть бути варіанти).
Якщо грати акорди з басами на 4-й струні не виходить, ці акорди можна знайти за межами зазначених ладів і брати з басами на 5-й, 6-й струні.
Запам’ятати схеми зовсім не складно, якщо зауважити їхню схожість зі звичайними тональностями: Em, Am, F, C.
- Уроки співу? Вокалу? Або уроки гри на гітарі? Чому важливо вчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно. Хто і де навчає цього. Як не помилитися у виборі викладача. Плюси і мінуси навчання в музичній школі. Як не потрапити в пастку відеошкіл. Відеоуроки, персональні уроки або дистанційні уроки скайпом онлайн — що краще? Відповіді тут:
- Школа співу й пригри на гітарі
- Дивіться також:
- Гітара + Вокал. Учимося через Skype;
- Про «правильні» схеми акордів;
- Схеми акордів для шульг;
- Як навчитися співати й акомпанувати на гітарі одночасно;
- Колекція гітарних боїв;
- Схеми гітарних боїв;
- Таблиці тональностей для підбирання і транспонування пісень;
- Універсальна таблиця акордів. Побудова та аплікатури;
- Розташування нот на грифі гітари;
- Як завершити пісню гарно;
- «Постановка голосу» Електронний навчальний посібник для самопідготовки студентів;
- Табулатури, акорди, ноти й відеорозбори на замовлення;
- Будова гітари;
- Заохота без криків і оцінок;
- З досвіду роботи з обдарованими учнями;
- Про деякі особливості й відмінності школи;
- Смішні випадки й курйози з моєї музичної та педагогічної практики
© Денис Миколайович Бережний,
denysberezhnyi.com.ua
|